Wennen aan zelf scannen bij de Spar

De nieuwe Spar in De Uithof zorgde maandag 6 januari voor lange rijen rond lunchtijd. Na twee weken verbouwen openden de Spar University en de Hema hun deuren met een nieuwe uitstraling en een nieuw assortiment.

Bij de Hema is er niet zo veel veranderd als bij de Spar. Het assortiment bestaat nu niet alleen meer uit voedingsmiddelen, maar er zijn bijvoorbeeld ook regenpakken, een fietsslot en nagellak te koop.

De Spar is wel veel veranderd. De schappen van de broodjes en het fruit zijn vernieuwd en een paar producten zijn verplaatst, het plafond is zwart en producten worden belicht door mooie spotjes vanuit het plafond. Er zijn speciale maaltijdhoekjes, waar bijvoorbeeld alle ingrediënten van andijviestamppot bij elkaar staan. Daarnaast zijn er nieuwe deals, zoals de morningdeal; voor tien uur kost een croissantje en een flesje vers sinaasappelsap 1,50.

Niet alleen met deze vernieuwingen probeert de Spar studenten te trekken. In het weekend geeft de Spar 10 procent korting op het hele assortiment, zodat de studenten die thuisblijven in het weekend langskomen. De Spar is nu open tot tien uur ’s avonds, ook op zondag. Via de Facebookpagina houdt de Spar contact met de klanten en richt zich ook hier op studenten.

De kassa’s zijn wel even wennen, zo bleek maandag rond lunchtijd, het spitsuur voor de Spar. Negen zelfscankassa’s zijn ingericht om te pinnen, slechts bij één kassa kan met contant geld worden betaald. Ook bij die laatste komt er geen cassière aan te pas, het geld wordt in een gleuf gegooid en het wisselgeld wordt automatisch berekend en teruggestort.