Werkloosheid verdubbeld onder jonge academici

Pas afgestudeerde academici waren vorig jaar twee keer zo vaak werkloos als in 2009, blijkt uit de nieuwe WO-monitor. Eén op de tien had anderhalf jaar na afstuderen nog geen baan.

Academici die wel een baan vonden, moesten er langer naar zoeken en werkten ook iets vaker onder hun niveau. Het gemiddelde maandsalaris van 2.783 bruto is bovendien vijftig euro lager dan in 2009, meldt universiteitenvereniging VSNU.

De economische tegenspoed is duidelijk terug te zien in de nieuwe cijfers. Hoewel veel academici een baan vinden, zijn het er veel minder dan in 2009, toen de werkloosheid slechts vijf procent was. In 2013 werkte 66 procent op universitair niveau, in 2009 was dat net iets hoger: 69 procent.

Van de werkloze academici had 29 procent achteraf gezien liever voor een andere opleiding gekozen. Onder degenen met een baan is dat slechts vijftien procent.

De afgestudeerden zijn net iets minder te spreken over de mate waarin hun opleiding hen voorbereidde op de arbeidsmarkt, al was nog altijd 57 procent daar heel tevreden over.

De WO-monitor is een tweejaarlijkse enquête onder academici, anderhalf jaar na hun afstuderen. Meer dan achtduizend academici beantwoorden tal van vragen over hun zoektocht naar een baan, hun startsalaris en hun opleiding.

Tags: arbeidsmarkt | vsnu