WOinActie: 'Minister moet aftreden'

Foto HOP

“Wij willen geen minister die het wetenschappelijk onderwijs kapot maakt”, riep UvA-hoogleraar Bod, “wij willen juist een minister die opkomt voor het wo. Wij willen geen minister die de werkdruk volledig uit de hand laat lopen, maar een minister die de werkdruk bestrijdt.”

En dat is D66-minister Ingrid van Engelshoven dus niet, meent hij. “Daarom zeggen wij vandaag het vertrouwen op in deze minister en roepen haar op om af te treden.”

Rode vierkantjes

UUinActie-raadsleden in Leiden. Links student Ashley van Driel, rechts hoogleraar Annelien de Dijn, foto: Floris Boudens

Tegenover hem stonden en zaten bijzonder enthousiaste actievoerders, waarvan een deel in toga was gekomen. Het waren er zo’n 750, schatte de politie. Ze applaudisseerden hard en riepen ‘boe!’ op het juiste moment. Op hun kleren droegen velen de rode vierkantjes die werden uitgedeeld. Er lagen ook baretten voor de actievoerders klaar. De wetenschappers droegen protestborden met leuzen als ‘De volgende stap is staken’ en ‘WO ≠ linkse hobby’.

Na Rens Bod sprak de Utrechtse hoogleraar Ingrid Robeyns, die waarschuwde dat de politieke strijd nog lang niet voorbij was. De sociale geschiedenis laat zien dat je alleen door samenwerking iets kunt veranderen, onderstreepte ze. “Wij gaan gewoon door.”

Minister Van Engelshoven had net zelf een toespraak gehouden bij de officiële opening van het academische jaar van de Universiteit Leiden, zo’n vijftig meter verderop. Aftreden lijkt ze niet van plan. Wel toonde ze begrip voor alle woede en liet ze doorschemeren dat het kabinet op Prinsjesdag wellicht een gebaar wil maken. Dat bericht werd door de actievoerders met grote scepsis ontvangen.

Nog nooit eerder zo'n slechte band
Haar gastheer, Carel Stolker, had eerder vandaag in twee kranten vernietigend uitgehaald naar de minister. Hij noemde haar beleid desastreus en kon zich niet herinneren wanneer de relatie tussen de politiek en de universiteiten zo slecht is geweest.

Zulke opmerkingen vat WOinActie op als steunbetuigingen voor de oproep tot aftreden. “Universiteiten en onderzoeksinstituten zeggen het impliciet, maar WOinActie zegt het expliciet.”

Tags: woinactie