Wooncomplex Sequioa biedt studenten zelfstandige studio's met gezelligheid

De gemeenschappelijke ruimte van de zevende verdieping van Sequioa. Foto DUB

Sequoia is een modern pand met zestien verdiepingen. Op de begane grond zijn studieruimtes, de koffiebar Mams en een wasserette met gigantische wasmachines. Per verdieping zijn er twee eenheden met tien studio’s van 21 vierkante meter. De studio's geven de studenten een zekere zelfstandigheid. Er zit een aanrechtje in, een eigen badkamer, je kunt er je eigen koelkast neerzetten en zelfs een kookplaatje installeren. Elke eenheid heeft daarnaast ook een gemeenschappelijke ruimte met een uitgebreide keuken inclusief vaatwasser. Kortom, het is een onderkomen voor studenten die in de laatste fase van hun studie zitten. De kamers zijn tussen de 600 en 700 euro, maar het is wel mogelijk om huursubsidie aan te vragen.

Daarnaast heeft de SSH in dit complex een sociaal aspect toegevoegd. Bij de opening op donderdag noemde wethouder Kees Diepeveen het een voorbeeld van “bouwen aan een gemeenschap”. Op elke eenheid van tien studio’s is er één studio vrijgemaakt voor een niet-student. Dit kan een vluchteling zijn of een jongere die vanuit een zorgproject komt. Zij mogen daar vijf jaar wonen. Voor studenten is het campuscontract van toepassing.

Zevende verdieping
Op de zevende verdieping is de eenheid van Ingrid, Jan en Vince. Zij hebben elkaar in dit gebouw leren kennen en wonen in een hospiteergang. Als bij hen iemand vertrekt, kunnen ze mensen van de wachtlijst laten hospiteren. Aan de overkant zijn de eenheden waar nieuwe mensen komen op grond van hun wachttijd. Daar is het een verrassing wie de nieuwe bewoner wordt.

Bijzonder bij Sequoia is dat je je ook als groep kon inschrijven, bijvoorbeeld als jaarclub of vriendengroep. De gemiddelde wachttijd van de groep was dan het criterium. Ook op de zevende verdieping zijn enkele groepjes.

In de gemeenschappelijke keuken staat een grote kartonnen doos met drank en chips. De SSH heeft de studenten in het kader van de opening op elke verdieping zo’n doos plus een kratje bier gebracht om ‘coronaproof’ te borrelen. Dat liep eerder even spaak toen er bij de pubquiz een technisch probleem was. De studenten mochten voor de quiz even naar beneden. Daarna moesten ze de borrel weer op hun eigen verdieping voortzetten.

De studenten zijn blij met hun nieuwe onderkomen. De zelfstandigheid is prettig, maar het is ook goed om terug te kunnen vallen op huisgenoten. Ieder heeft de kamer naar eigen inzicht ingericht. De één heeft een hoogslaper om meer ruimte creëren, de ander heeft gekozen voor een eettafel zodat je mensen kunt uitnodigen om te komen eten en de derde heeft aan het voeteneind van zijn bed een gigantische televisie aan de muur gemonteerd.

In de gemeenschapsruimte heb je een prachtig uitzicht op de stad. De studenten eten nog niet zo vaak samen, maar ze ontmoeten elkaar hier wel. Op de kast met kluisjes per studio hangt al een schoonmaakrooster. De gezamenlijkheid heeft ook nadlen, zo hebben ze ontdekt. Een gephotoshopte afbeelding op de muur laat zien welke zaken de afgelopen maanden op mysterieuze wijze zijn verdwenen.

Studio's voor vleermuizen
De naam Sequioa verwijst naar een oude boomsoort. In het pand zijn ook enkele milieuvriendelijke zaken aangebracht. Zo liggen er op het dak 716 zonnepanelen. Daarnaast zijn er studio’s gemaakt voor vleermuizen. Achter het gebouw ligt een grote atoombunker, die wordt omgetoverd tot waterberging en vijver.

Sequioa is het eerste studentencomplex op het KPN-terrein. Het terrein heeft de naam De Kwekerij gekregen. Er komen nog meer studenteneenheden van de SSH en studio’s voor starters, geëxploiteerd door Jebber. In totaal zullen in De Kwekerij zo’n achthonderd kamers beschikbaar komen.