Youp van ’t Hek: 'Word vooral geen kantoorlul'

Youp van 't Hek: 'Als het studeren even niet lukt, kun je beter gaan flipperen of achter de wijven aan'. Foto: Niels Peuchen

Het is 25 graden, de zon schijnt fel en de korte broeken zijn uit de kast getrokken. Toch verkiezen meer dan zeventig studenten de donkere, benauwde kelder van de Kargadoor boven het park of het terras. Youp van ’t Hek is te gast bij Utrecht College Tour.

Van ’t Hek, bekend van zijn oudejaarsconferenties en zijn eeuwige kersthit ‘Flappie’, mag dan wel tot de oudere generatie cabaretiers behoren, hij blijkt behoorlijk populair onder de Utrechtse studenten. Het is dringen om een zitplaats in de vochtige en warme kelder van de Kargadoor aan de Oudegracht. Wie te laat is, kijkt anderhalf uur lang staand toe.

De aanwezige studenten hebben er dus heel wat voor over om op deze warme voorjaarsavond vragen te stellen aan de Amsterdamse cabaretier. “Drinkt u liever een biertje met een corpsbal of met een Maagdenhuisbezetter?”, wil een student weten. “Met een corpsbal,” antwoordt de cabaretier. “Daar kun je tenminste mee lachen.”

Voor Van ’t Hek is het een mooie gelegenheid om studenten te waarschuwen voor valkuilen in het leven: “Word vooral geen kantoorlul!”

Zelf kan Van ’t Hek niet terugkijken op een succesvolle studiecarrière. Na vier keer van school te zijn getrapt, rondde hij na acht jaar de MAVO af en kreeg het enige diploma in zijn leven. Maar tips heeft hij genoeg voor studenten. “Net zoals jullie als jullie tentamens hebben, vertoon ik uitstelgedrag als ik een programma moet schrijven. Dan ga ik de keukenkastjes ineens schilderen en zit ik hele nachten te patiencen op de computer. Soms lukt het schrijven gewoon niet, dan kun je beter naar het café gaan om te flipperen of achter de wijven aan.”

Na een vermakelijke anderhalf uur waarin Van ’t Hek alle “zeikerds” in Nederland op de hak neemt, kunnen de studenten dan toch het terras opzoeken voor een biertje. Niet alcoholvrij, waarschijnlijk. Volgens ingewijden hield de cabaretier het zelf overigens bij een Spa blauw tijdens de borrel achteraf.

Utrecht College Tour is een initiatief van Studium Generale van de Hogeschool Utrecht en is een variant op het bekende tv-programma gepresenteerd door Twan Huys, waar Van ’t Hek eerder te gast was. Iedere maand vindt er op een wisselende locatie in Utrecht een interview plaats met gasten als Marjan Oudeman, Diederik Stapel en Arthur Japin.