Yvonne van Rooy vertrekt bij de UU

Collegevoorzitter Yvonne van Rooy verlaat naar alle waarschijnlijkheid dit najaar de Universiteit Utrecht. Zij is voorgedragen als nieuwe voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Na achtenhalf jaar heeft Yvonne van Rooy (61) besloten weg te gaan bij de Universiteit Utrecht. Dondermiddag werd haar voordracht bij de NVZ bekendgemaakt. Op 27 juni is het aan de leden van die vereniging om groen licht te geven voor de benoeming. Dan is het vertrek van de UU in december 2012 pas definitief.

In januari  tekende Van Rooy nog voor een verlenging van haar termijn als collegevoorzitter voor een periode van twee jaar. Daarna zou ze tot haar pensioen aan de universiteit verbonden blijven als adviseur. “Je moet ruimte bieden aan een nieuw geluid”, zei ze bij de herbenoeming.

Op de valreep kiest Van Rooy nu toch voor een ‘nieuwe uitdaging’. Ze gaat de NVZ leiden, dat is de organisatie van vrijwel alle algemene ziekenhuizen en specifieke centra als astmacentra, audiologische centra, kankercentra, radiotherapeutische instituten, revalidatiecentra en dialysecentra. De vereniging is belangenbehartiger en lobbyist van deze gezondheidscentra. Bij het NVZ werken 67 mensen. “Ik vind het mooi dat ik nog een keer een heel andere functie kan krijgen”, legt Van Rooy uit. “De gezondheidszorg is een mooi vakgebied waarin heel veel aan de hand is. Dat zal voor mij een enorme uitdaging zijn.”

Yvonne van Rooy staat bekend als een betrokken voorzitter die onvermoeibaar de Utrechtse universiteit in de (internationale) schijnwerpers zet. Als ‘bekende politica’ heeft ze goede contacten in Den Haag en als vice-voorzitter van de universiteitsvereniging VSNU zorgt ze ervoor dat de belangen van Utrecht voldoende aan bod komen.

Binnen de universiteit heeft ze zich geprofileerd als een no-nonsensebestuurder. Faculteiten die in de financiële problemen zaten, hadden aan Van Rooy een taaie. Ze eiste dat orde op zaken gesteld zou worden. Eerst moest de bèta-faculteit werken aan een gezonde bedrijfsvoering, nu is het de beurt aan Geesteswetenschappen.

Emmo Meijer, voorzitter van de Raad van Toezicht van de UU, spreekt in een persbericht zijn grote waardering uit voor haar jarenlange inzet voor de universiteit: "Yvonne van Rooy heeft een grote bijdrage geleverd aan het verbinden van maatschappelijke speerpunten met de universiteit, aan ambitie en excellentie in het onderwijs en aan de sterke ontwikkeling van het Utrecht Science Park."