Zaterdag 24 oktober gratis fietslichtreparaties op Stadhuisbrug

Fietslicht kapot? Op zaterdag 24 oktober kun je ‘m op de Stadhuisbrug gratis laten repareren. Dit is onderdeel van de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van de Fietsersbond, die afgelopen zaterdag van start ging.

Tussen elf en drie uur ‘s middags kun je bij vrijwilligers van de Fietsersbond terecht met je kapotte fietslicht. Ieder jaar zijn er in oktober twee reparatiedagen. De eerste reparatie dag was tijdens de opening op 10 oktober.

De actie komt als geroepen, want uit recent onderzoek blijkt dat Utrechtse fietsers het niet al te nauw nemen met fietsverlichting. In studentenstad Utrecht stapt slechts 22 procent van het uitgaanspubliek in het donker op een goed verlichte fiets, zo bleek uit een steekproef van onder meer de ANWB en BOVAG.

Andere studentensteden scoorden ook laag: in Groningen fietst 27 procent met licht en in Breda is dit 30 procent. Amsterdam spant de kroon met een magere 18 procent.

Voor de steekproef werd op tien verschillende locaties onderzoek gedaan in de maanden juni, juli en augustus dit jaar. Van de bijna 6000 onderzochte stappers, fietste 59 procent tussen 22 en 3 uur ‘s nachts met voor- én achterlicht.