Zes van de 32 Vici-beurzen gaan naar Utrecht

NWO heeft de Vici-beurzen weer toegekend. Foto DUB

De Vici-beurs is een van de grootste persoonsgebonden onderzoekspremies van Nederland. Met de beurs van wetenschapsfinancier NWO kunnen onderzoekers in vijf jaar tijd een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen, voor zover ze die niet al hadden.

Van de 242 aanvragen zijn er 85 ingediend door vrouwen en 157 door mannen. In totaal kregen 18 vrouwelijke kandidaten en 14 mannelijke kandidaten een beurs. Van alle aanvragen samen werd 13 procent gehonoreerd, evenveel als vorig jaar.

De Radboud Universiteit sleepte de meeste beurzen (4) in de wacht, gevolgd door het Radboud UMC (3), het UMC Utrecht (3), de Universiteit Leiden (3) en de Rijksuniversiteit Groningen (3).

De Vici-beurzen horen bij de zogenaamde Vernieuwingsimpuls, een reeks NWO-beurzen voor wetenschappers op verschillende momenten in hun carrière. De Vici-financiering is bedoeld voor zeer ervaren, vernieuwende onderzoekers die bovendien als coach voor jonge onderzoekers kunnen fungeren.

De Utrechtse winnaars zijn:

Elma Blom (UU), hoogleraar Taalonderwijs en taalverwerving. Zij wil achterhalen of kinderen moeite hebben met het leren van taal via gemixt taalaanbod. Dat wil zeggen als ze met meerdere talen opgevoed worden. Hoe en waarom mixen kinderen zelf de taal en welke rol dit speelt bij kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornissen.

Thomas Grimm (UU), universitair hoofddocent Natuurkunde. De waargenomen expansie van ons universum suggereert dat het wordt gevuld door een substantie genaamd donkere energie. Onderzoekers stellen dat de mysterieuze eigenschappen hiervan alleen kunnen worden begrepen door een kwantumtheorie van de zwaartekracht te gebruiken. Dit leidt tot een nieuwe beschrijving voor de evolutie van ons universum.

José Borghans (UMCU), universitair hoofddocent Immunologie. Onze kennis van het menselijk immuunsysteem is grotendeels gebaseerd op studies met cellen uit bloed, een plek waar slechts een minderheid van afweercellen zich bevindt. Door laboratoriumonderzoek te combineren met wiskunde ontrafelt zij hoe immunologisch geheugen wordt onderhouden door afweercellen in het hele lichaam.

Saskia van Mil (UMCU), hoogleraar Moleculaire Geneeskunde. Miljoenen mensen wereldwijd lijden aan de onbekende leverziekte niet-alcoholische steatohepatitis, met een hoog risico op het ontwikkelen van leverfalen en kanker. Er zijn geen medicijnen voorhanden. Het team van Van Mil wil door selectieve activatie van de Farnesoid X Receptor onderzoeken of een effectieve therapie kan worden ontwikkeld.

Nina van Sorge (UMCU), universitair hoofddocent Medische microbiologie.  Stafylokokken veroorzaken lastig te behandelen infecties. Stafylokokken omhullen zich met verschillende complexe suikerstructuren. Microbiologen vermoeden dat deze ‘suikerjasjes’ een belangrijk herkenningspunt zijn voor het immuunsysteem om de stafylokokken op te ruimen. Meer inzicht over het hoe en wat van deze herkenning vormt een belangrijke sleutel voor de ontwikkeling van antibiotica en vaccins.anderingen om zo mogelijk te kunnen helpen in de ontwikkeling van verbeterde therapieën.

Eva van Rooij (Hubrecht Instituut), hoogleraar Moleculaire cardiologie. Genetische hartziekten die ontstaan door een foutje in het DNA worden gekenmerkt door allerlei ziekte drijvende veranderingen in het hart die bijdragen aan de progressie van de ziekte. Tot nu is er maar weinig bekend over de processen die hieraan bijdragen. Het team van Van Rooij wil ontdekken wat er ten grondslag ligt aan deze verbeterde therapieën.

Instelling

Toekenningen