Zes weken taakstraf voor Utrechtse student Informatiekunde

Foto: Pixabay

De 21-jarige student had enkele tienduizenden euro’s verdiend met de productie van schadelijke softwareprogramma’s die virussen kunnen verspreiden. Bovendien was hij in bezit van de creditcardgegevens van 42 personen.

De man kreeg ook nog twaalf dagen onvoorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd. Maar die heeft hij in voorarrest al uitgezeten. Hij hoeft dus niet naar de gevangenis. Het Openbaar Ministerie had anderhalf jaar geëist.

De student werd vorig jaar door agenten gearresteerd tijdens een college in het Koningsbergergebouw. De opleiding Informatiekunde wist pas na de bekendmaking van de strafeis eind vorige maand wat er aan de hand was.

Intellectuele uitdaging
In de rechtbank verklaarde de student vooral "een intellectuele uitdaging" te hebben gezien in de ontwikkeling van de software. Zijn activiteiten zouden er niet op gericht zijn geweest om geld te verdienen aan criminele activiteiten. Onder meer uit berichten op zijn telefoon blijkt echter dat de student er wel degelijk van bewust was waar de producten die hij verkocht voor gebruikt werden.

De rechtbank vond dat de student gezien de ernst van de feiten eigenlijk in aanmerking kwam voor een onvoorwaardelijke staf. Omdat de student geen strafblad had, nog vrij jong was (19 en 20) toen hij over de schreef ging, en zijn leven als universitair student op de rit heeft, werd hem een taakstraf aangeboden. Hij moet bovendien verplicht deelnemen aan een programma voor bestrafte jonge hackers.