Zeven Europese beurzen voor Nederland waarvan één voor Utrecht

Deze week heeft de Europese Onderzoeksraad (ERC) 47 extra starting grants toegekend, bedoeld voor onderzoekers met twee tot zeven jaar ervaring na hun promotie. Nederland deed het opnieuw erg goed. Alleen het Verenigd Koninkrijk sleepte meer beurzen binnen.

In totaal kregen 375 onderzoekers deze ronde een starting grant, in december werd het leeuwendeel al toegekend. De beurzen kunnen oplopen tot 2 miljoen euro per project. Jonge wetenschappers – gemiddeld zijn de bursalen 35 jaar – kunnen met het geld een eigen onderzoeksgroep opstarten. Duitse onderzoeksinstellingen trekken de meeste bursalen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Nederland bezet de vierde plaats in het landenklassement.

De sector natuurwetenschappen en techniek heeft de meeste beurzen binnengehaald (163), gevolgd door de levenswetenschappen (142) en de sociale- en geesteswetenschappen (70). Het aantal mannelijke en vrouwelijke bursalen is ongeveer gelijk. Bas van Leeuwen van de UU heeft zijn beurs gekregen voor zijn historische onderzoek naar The historical dynamics of industrialization in Northwestern Europe and China ca. 1800-2010: A regional interpretation.

Deze week toegekende beurzen

Erasmus Universiteit