Zijlstra verwacht geen toevloed van Europese ‘crisisstudenten’

Demissionair staatssecretaris Zijlstra denkt niet dat Nederland wordt overspoeld door studenten uit Europese crisislanden.

Begin augustus sloeg de PVV alarm. Had de staatssecretaris het bericht in De Telegraaf en Spits gelezen dat duizenden studenten uit landen als Griekenland, Portugal, Spanje en Italië hun heil in Noord-Europa zoeken en dat Nederland hoog op hun verlanglijstje zou staan? Wat zou dat de belastingbetaler gaan kosten?

Het nieuwsbericht baseerde zich op bezoekersstatistieken van de website www.studyportals.eu, waaruit zou blijken dat zestienduizend ‘crisisstudenten’ willen verkassen naar landen met een beter economisch perspectief.

Zijlstra antwoordt de PVV vandaag dat hij zulke cijfers niet kan beoordelen en al helemaal niet kan inschatten hoeveel studenten er dit nieuwe studiejaar naar Nederland willen komen. Het aantal studenten uit de genoemde landen is tussen 2005 en vorig studiejaar weliswaar gestegen van 2030 naar 3765, maar daarmee blijft de groep relatief klein.

Het geld dat ze naar verwachting zullen opleveren voor de Nederlandse economie weegt bovendien ruimschoots op tegen hun studiekosten. Het Centraal Planbureau berekende dit voorjaar dat de jaarlijkse baten kunnen oplopen tot 740 miljoen per jaar als één op de vijf van hen na afloop van de studie in Nederland blijft werken.