Zijlstra vindt stress studenten niet erg

Staatssecretaris Halbe Zijlstra van hoger onderwijs vindt het niet erg dat studenten geregeld last hebben van stress en dat de langstudeerboete bachelorstudenten ervan weerhoudt een master te doen. Dat zegt hij in een reactie op een enquête van 15 hogeronderwijsbladen.

De overheid verwacht van studenten dat zij steeds sneller studeren. De studiedruk neemt toe. Uit de enquête van vijftien hogeronderwijsbladen blijkt dat veertig procent van de Nederlandse studenten soms last heeft van zeer grote studiestress, 45 procent heeft last van faalangst, 51 procent kan van slecht slapen als gevolg van studiedruk. Schrikt u van deze cijfers?
Halbe Zijlstra: Het is altijd moeilijk om onderzoeken te vergelijken, maar ik heb niet de indruk dat deze cijfers erg afwijken van onderzoeken onder werkenden. Een beetje stress is helemaal niet erg, daar krijg je straks als je werkt ook mee te maken. Het is ook persoonlijk: de een kan meer druk aan dan de ander. Het kan betekenen dat je op je tenen loopt en meer doet dan je aankunt. Dan is het misschien verstandig een stapje terug te doen. Anderen varen er wel bij en presteren juist beter onder druk.

Acht procent van de bachelorstudenten ziet af van een master. Landelijk gaat het dan grofweg om tienduizend studenten die niet doorstuderen. Daarmee heeft de langstudeerboete invloed op de toegankelijkheid van het onderwijs. Is dat wenselijk?
"Het is misschien goed om eerst nog eens uit te leggen dat de langstudeermaatregel een jaar uitloop in de bachelorfase biedt en een jaar uitloop in de masterfase. Pas als je die jaren hebt opgebruikt, ga je verhoogd collegegeld betalen. Dus als je je bachelor hebt afgerond, krijg je weer een jaar uitloop in de masterfase. Voor een eenjarige master heb je dan dus twee jaar de tijd, voor een tweejarige, drie jaar. Ik zie niet in waarom dit bachelorstudenten ervan zou weerhouden om een master te gaan volgen."

"Tegelijkertijd beoogt de langstudeermaatregel een bewustere studiekeuze van studenten. Dus als bachelorstudenten zeggen: 'Ik weet nog niet zeker of ik wel een masteropleiding wil volgen; ik ga eerst werken', dan is dat niet erg. Deze studenten kunnen altijd later nog besluiten of ze een masteropleiding willen gaan doen."

Had u zelf last van studiedruk tijdens uw studie?
"Zelf heb ik twee studies gedaan. Dat was niet altijd eenvoudig en leverde soms stress op maar daar leer je ook weer van. Van die lessen heb ik tot op de dag van vandaag profijt."