Zijlstra wint kwakzalversprijs

Staatssecretaris Zijlstra krijgt zaterdag de Meester Kackadorisprijs voor de kwakzalverij. Onder zijn verantwoordelijkheid kunnen studenten met hun basisbeurs naar het buitenland voor een opleiding tot bottenkraker.

Het is de tiende keer dat de Meester Kackadorisprijs wordt uitgereikt aan iemand die de kwakzalverij “in daad, woord of geschrift” bevordert. Zijlstra doet dat, vindt de jury, al is hij zich wellicht “nauwelijks bewust van de zaak waaraan de jury aanstoot neemt”.

Het steekt de jury dat studenten studiefinanciering kunnen krijgen voor buitenlandse opleidingen tot chiropractor. De chiropraxie is bedacht door een Amerikaanse kruidenier en magnetiseur, die meende dat bijna alle ziekten voortkomen uit ontwrichtingen van de wervelkolom, die bloedvaten en zenuwen zouden afklemmen.

Er zijn al 370 chiropractors in Nederland. De afgelopen drie jaar zijn 119 Nederlanders met studiefinanciering aan een opleiding chiropraxie begonnen. Als deze mensen drie jaar basisbeurs krijgen, kost dat ruim 1,1 miljoen euro. In Nederland bestaat geen erkende opleiding.

De Dienst Uitvoering Onderwijs neemt de beslissing of studenten een basisbeurs kunnen krijgen voor buitenlandse opleidingen. Internationaliseringsorganisatie Nuffic geeft daarbij advies. Maar Zijlstra is verantwoordelijk voor het stelsel, aldus de jury, die hoopt dat hier met hem over te praten valt.

Eerder kreeg de voormalig vice-decaan van de Utrechtse faculteit Diergeneeskunde Freek van Sluijs een groot compliment van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Hij ontving de Gebroeders Bruinsma-penning voor het afwijzende standpunt dat de faculteit inneemt tegen alternatieve geneeswijzen.