Vakbond:

‘Zonder persvrijheid geen academische vrijheid’

De Technische Universiteit Eindhoven. Foto: Wikipedia

Wat het zou betekenen als een universiteit of hogeschool haar onafhankelijke journalistieke medium moet missen? “Dat zou schandalig zijn”, zegt vakbondsbestuurder Sander Wesdorp van FNV Onderwijs & Onderzoek.

Deze week ging het Eindhovense universiteitsblad Cursor op zwart. De redactie protesteert hiermee tegen het ontslag van de hoofdredacteur. De aanleiding voor het conflict is een artikel over vermeende belangenverstrengeling van de rector magnificus.

Academische vrijheid
Een redactie moet in volledige vrijheid kunnen berichten over alles wat er gebeurt bij de instelling, vindt hij. “En als zo’n redactie het idee heeft dat dit niet kan, dan is wat ons betreft behalve de persvrijheid ook de academische vrijheid in het geding. Als je ziet wat er deze week allemaal gebeurde bij Cursor, met dat artikel over de nieuwe rector dat niet mocht worden geplaatst, dan moet je die link wel leggen.”

“Mijn collega Bernard Koekoek is woensdag meteen in de auto gestapt en naar Eindhoven gereden en heeft daar met de redacteuren gesproken. Hoe het de komende dagen gaat lopen moeten we afwachten, maar we proberen hen zo goed mogelijk te helpen.”

Patroon
Het incident past in een patroon, vreest Wesdorp. “Wij vinden al langer dat de rol van de medezeggenschap moet worden versterkt. Het is hoog tijd dat de wet op dat punt wordt herijkt. En een goede nieuws- en informatievoorziening hoort daar onlosmakelijk bij.”

Hij zou het geen gek idee vinden om wettelijk vast te leggen dat elke universiteit en hogeschool een onafhankelijk nieuwsmedium moet hebben dat fatsoenlijk gefaciliteerd wordt. “Een bestuurder die geen kritiek wil, kan dan niet zomaar de geldkraan dichtdraaien. De Onderwijsinspectie zou daar toezicht op kunnen houden.”

Tags: persvrijheid