Zonnepanelen zijn níét op kosten van de zaak

Medewerkers van de Universiteit Utrecht krijgen - in tegenstelling tot wat de kop boven een persbericht suggereerde - helemaal geen gratis zonnepanelen.

Universiteit Utrecht biedt medewerkers ‘Zonnepaneel van de zaak’. Dat was de kop van het persbericht dat zonnepanelenleverancier Solease vorige week verstuurde, en is overgenomen op de site van de UU. En het was de kop die door diverse media (FD, NUzakelijk) overgenomen werd.

Wie het persbericht vervolgens goed las, kwam er echter achter dat de zonnepanelen helemaal niet "van de zaak" zijn. Er wordt in het oorspronkelijke persbericht alleen gemeld dat medewerkers zich een maand lang kunnen aanmelden voor het huren van de zonnepanelen. Die zonnepanelen worden geleverd door Solease, een startup die is verbonden aan bedrijfsincubator UtrechtInc, dat is verbonden aan de UU.

Zo'n  frase "zonnepaneel van de zaak" heeft voor de nodige verwarring gezorgd. Reden voor de UU om het bericht op de eigen site te corrigeren. De kop luidt nu: Medewerkers Universiteit Utrecht kunnen zonnepanelen huren via Solease.

"De kop in het persbericht is aangepast om duidelijk te maken dat het niet zo is als een auto van de zaak, die de werkgever betaalt", zegt Solease-oprichter Pierre Vermeulen in een reactie.

De term "van de zaak" is gekozen om veel media te halen, vertelt Vermeulen. "En dat is gelukt. Er is veel aandacht voor de zonnepanelen geweest in de media. Dat is ook positief geweest voor het duurzame imago van de UU."

Maar - zo rijst de vraag - wat is nou precies het voordeel dat je als UU-medewerker krijgt bij het huren van zonnepanelen bij Solease? Dat is er niet, erkent Vermeulen van Solease. Een UU-medewerker krijgt dezelfde maandprijs als elke andere willekeurige particulier: 54 euro.

Vermeulen benadrukt dat er wel een financieel voordeel is. “Met de keuze voor zonnepanelen bespaar je tot zo’n 10 procent op je elektriciteitsrekening.” En het is ook een stuk duurzamer. “Je bespaart ook nog eens twee ton CO2, wat gelijk is aan de jaaropname van 90 bomen of 15.000 autokilometers.”

Bovendien heb je als consument veel minder zorgen, als je zonnepanelen huurt. "Je betaalt geen aanschafkosten en je hoeft je niet te verdiepen in verschillende merken panelen."

Prima verhaal. Maar is niet wat vreemd dat de UU de diensten van een bedrijf promoot in een persbericht, al is dat bedrijf duurzaam bezig? De communicatieafdeling van de UU vindt van niet. De UU ziet het als onderdeel van haar maatschappelijke taak om haar medewerkers bewust te maken van duurzaamheid, legt een medewerker uit.