Zwakke opleidingen bij Universiteit Leiden, Inholland en VU

Drie onderwijsinstellingen die toch al onder een vergrootglas liggen, lopen opnieuw averij op: drie zwakke opleidingen zijn niet door de keuring gekomen en moeten binnen een jaar zijn opgelapt.

Nog maar een week geleden kreeg de Universiteit Leiden felle kritiek van minister en Kamerleden, omdat zij de wet overtrad door trage ouderejaars studenten van de rechtenopleiding weg te sturen. Eerder wekte Leiden al verontwaardiging met haar voornemen om langzame tweedejaars van ‘unieke opleidingen’ weg te sturen, ook al kunnen ze hun opleiding nergens anders voltooien.

Uitgerekend deze universiteit krijgt nu een gele kaart van onderwijskeurmeester NVAO. De opleiding Criminologie is niet goed genoeg, blijkt uit de afstudeerscripties. In Leiden is “een te groot gedeelte van de studenten onvoldoende in staat tot het zelfstandig uitvoeren van eenvoudig criminologisch onderzoek”.

Tegelijk met Leiden krijgen de Hogeschool Inholland en de Vrije Universiteit een tik op de vingers. Inholland kruipt net uit het dal en wil graag de affaire rond dubieuze afstudeerroutes en zwakke opleidingen achter zich laten. De opleidingen Commerciële economie en Media- & entertainment management worden momenteel herkeurd. Inmiddels hebben twee agrarische opleidingen van Inholland een gele kaart gekregen en nu blijkt ook de bacheloropleiding Informatica onder de maat. De keurmeesters betwijfelen of studenten er wel de vereiste “onderzoekende houding” verwerven.

Aan de Vrije Universiteit kwamen dit voorjaar verontruste medewerkers in opstand tegen het bestuur. Dat zou geen hart hebben voor onderwijs en onderzoek. Inmiddels zijn er andere bestuursleden en toezichthouders benoemd en lijkt de rust terug te keren aan de VU. Een nieuwe tegenslag is dat de scripties van masterstudenten Biomolecular sciences niet goed genoeg zijn volgens de NVAO. Bovendien besteedt deze opleiding te veel onderwijs uit aan gastdocenten en stagebedrijven.

Alle drie de opleidingen hebben een herstelplan gemaakt. Ze krijgen een jaar de tijd om hun afstudeerniveau op orde te krijgen. Lukt dat niet, dan moeten ze hun deuren sluiten.

Sinds de invoering van het nieuwe accreditatiestelsel oordeelt de NVAO strenger. Ruim dertig hbo- en wo-opleidingen kwamen niet zonder kleerscheuren door de keuring. Allemaal werken ze aan hun herstelplan.