Zwartrijders lijn 12 op de bon geslingerd

Medewerkers van Service & Veiligheid van U-OV wachten op de volgende bus, foto Hans van Leeuwen

Donderdagochtend 19 februari. Consternatie bij de passagiers van lijn 12. Bij het uitstappen op de Heidelberglaan worden hun vervoersbewijzen gecontroleerd. Gevolg: 24 reizigers krijgen een boete van 25 tot 39 euro.

Even voor negen uur ’s ochtends. Een lange rij bussen staat op de Heidelberglaan in De Uithof te wachten tot lijn 12 weer gaat rijden. De bus blokkeert de weg en mag pas weer gaan rijden, als de laatste  passagier die de bus verlaat, is gecontroleerd. De bus zet zich in beweging en de Heidelberglaan ziet er weer normaal uit.

Bij de halte discussiëren passagiers met controleurs van U-OV. Hoe druk het wel niet is op lijn 12 en of een boete echt nodig is. Ze hebben toch een studentenov-jaarkaart? “Ook dan moet je inchecken”, zegt een controleur. Anders krijgt U-OV geen geld voor het studentenreisproduct, zegt hij.

In totaal zijn donderdagochtend 36 ritten van lijn 12 gecontroleerd. In totaal moesten 655 reizigers hun ov-pas laten zien bij het uitstappen, zegt Map Brouwer, de perswoordvoerder van U-OV. Twee reizigers kwamen er vanaf met een waarschuwing en 24 reizigers ontvingen een boete. Dit brengt het zwartrijpercentage op 3,97 procent.

Wie ter plekke de boete voor zwartrijden betaalt, komt er met 25 euro vanaf. Wie dat geld niet op zak had of niet direct wilde betalen, krijgt de bekeuring op de deurmat en is 39 euro kwijt. De 25 euro is de prijs van een vervangend vervoersbewijs. Het hogere bedrag heet een "uitstel van betalen" en kost 35 euro plus de prijs van een ritkaartje van 4 euro. Tegen een uitstel van betaling kan beroep worden aangetekend, legt Brouwer uit.

Medewerkers van Service & Veiligheid houden regelmatig controles bij de bus- en tramlijnen van U-OV om te kijken of de passagiers een geldig vervoersbewijs hebben. “Dit om zwartrijden te voorkomen”, zegt Brouwer.

U-OV gaat vaak af op signalen van buschauffeurs en reizigers om een bepaalde lijn te controleren. “Zo is ook gemeld dat er op lijn 12 door een deel van de reizigers niet wordt in- of uitgecheckt, vooral in de spits. Gezien de drukte in de spits wordt er dan blijkbaar geen controle verwacht. De drukte in de bus is ook de reden om de controle bij het uitstappen te doen.”

Brouwer bevestigt dat U-OV inkomsten verliest als studenten niet in- en uitchecken. “De inkomsten van het Studentenreisproduct worden landelijk verdeeld. Het voorstel voor die verdeling wordt door ons gecontroleerd aan de hand van de geregistreerde in- en uitchecks met het Studentenreisproduct.” Vandaar dat iedereen altijd moet in- en uitchecken, zegt ze.