Zwemmen in de singel voor het goede doel

Misschien heb je als student ooit na een paar drankjes besloten om een duikje te nemen in het Utrechtse grachtenwater. Deze zomer krijg je de kans om dit voor het goede doel te doen.

Op zondag 14 juni 2015 zal de eerste editie van de SingelSwim Utrecht plaatsvinden. Maximaal 750 deelnemers doen mee aan een 2 kilometer lange zwemtocht om geld binnen te halen voor meer onderzoek naar de relatief onbekende spierziekte FSHD. In Amsterdam wordt al enkele jaren met succes een soortgelijk evenement gehouden, de Amsterdam City Swim, ter bestrijding van ALS. Deze wedstrijd is onder meer bekend geworden door de deelname van prinses Máxima in 2012.

De SingelSwim Utrecht is een idee van een groep vrienden die allen op de één of andere manier in aanraking zijn gekomen met FSHD. Bij de Weerdbrug (ter hoogte van het Nijntje pleintje) duiken de deelnemers het water in om vanaf daar door de Singel te zwemmen naar het Lepelenburg. Alle deelnemers moeten om mee te doen een inschrijfbedrag betalen en een minimum bedrag van 300 euro aan sponsorgeld bij elkaar zwemmen.

Omdat Utrecht een echte studentenstad is hoopt de organisatie zoveel mogelijk studenten aan te trekken voor het evenement. Voor studenten geldt daarom dat ze kunnen profiteren van een speciaal ‘earlybird’ inschrijftarief van 50 euro, wanneer zij zich voor 15 maart inschrijven. De stichting Spieren voor Spieren zorgt ervoor dat het opgehaalde geld ten goede zal komen aan onderzoek ter bestrijding van de ziekte.

FSHD (Facio Scapulo Humerale Dystrofie), is een van de meest voorkomende erfelijke spierziekten ter wereld, die ontstaat door een genetische afwijking. Momenteel lijden er zo’n 300.000 mensen wereldwijd aan FSHD.

SingelSwim Teaser van SingelSwim Utrecht op Vimeo.

Tags: zwemmen