‘Ook zonder KitKat is stemmen voor de raden de moeite waard’

Ik weet het, het wordt langzamerhand vervelend. Al die advertenties en filmpjes op Facebook, flyers door je bus en als je niet uitkijkt word je ook nog eens op straat aangesproken. Je komt er niet vanaf. Iedereen wil dat je stemt op de faculteits- en universiteitsraadverkiezingen. Dit jaar krijg je niet eens een gratis KitKat.

Het harde werk van de verschillende partijen tezamen levert toch een enigszins teleurstellende opkomst. Slechts 20.9 procent van alle studenten heeft een stem uitgebracht. Dit betekent dat 24.684 studenten niet hebben gestemd. Was jij hier een van of heb je het afgelopen jaar wel jouw waardevolle stem uitgebracht?

Ik wil je graag meer vertellen over wat jouw stem kan betekenen. Door te stemmen heb jij invloed op wie jou vertegenwoordigt in de faculteits- en universiteitsraad. Medestudenten die niet alleen nadenken over zaken die jou aangaan, maar er ook voor strijden.

Die zich niet alleen inzetten voor de kwaliteit van jouw onderwijs, maar voor andere zaken waar jij en de universiteit mee te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan studie- en studentenverenigingen, duurzaamheidskwesties en het welzijn van de student.

Tentamen tijdens sinterklaas
Maar goed, medezeggenschap binnen de universiteit is helemaal niet zo zichtbaar. Krijgen deze raden dan wel wat voor elkaar, zou je denken. Wordt er iets mee bereikt? Een kort antwoord volstaat: jazeker. Hoewel jij op dit moment misschien weinig te zien krijgt van of te maken hebt met de medezeggenschap, werken er achter de schermen enorm veel studenten en werknemers mee om de universiteit voor jou een betere plek te maken. De medezeggenschap binnen de universiteit zijn grote en vitale organen en deze organen beginnen voor jou al te werken op het moment dat jij je cursusevaluatie invult. Wat is je mening over de cursus? Vond je het evaluatieformulier misschien te lang en wil je daar iets over kwijt?

Deze informatie komt terecht bij jouw opleiding, waar docenten én studenten wat doen met je mening om zo jouw studeerervaring nog beter te maken. Maar we kunnen de rol van studenten nog breder trekken naar facultair niveau. Vanaf hier wordt het voor jou belangrijk. Jij kunt namelijk bepalen wie jou vertegenwoordigt in de faculteitsraad en dus meebeslist over facultaire zaken zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot flexstuderen, duurzaamheid binnen de faculteit en overige zaken die de student aangaan. Ik herinner me nog goed dat studenten afgelopen jaar een tentamen tijdens sinterklaas, op een zaterdag, moesten maken. Dit wil je als student natuurlijk niet!

Extra studentenpsycholoog
Ook op universitair niveau worden studenten vertegenwoordigd. De Universiteitsraad geeft direct advies aan het College van Bestuur, en is daarin behoorlijk kritisch. Zo hebben zij bijvoorbeeld aangekaart dat de voorzitter van het College van Bestuur een bizar hoog bedrag (124.000 euro) aan reiskosten heeft gedeclareerd. Daarnaast heeft de Universiteitsraad gezorgd voor een extra studentpsycholoog, seksueel wangedrag op de agenda gezet, ervoor gezorgd dat het studiegeld in gelijke termijnen betaald kan worden, zich hard gemaakt voor compostbakken op verschillende plekken en ga zo maar door.

Dus, bemoei je met de medezeggenschap. Stem tijdens de verkiezingen van 6 tot en met 8 april op de studenten die jou gaan vertegenwoordigen op facultair en universitair niveau. Helaas weer geen KitKat, maar er is niks belangrijker dan inspraak hebben in jouw eigen toekomst.