Begin motivatiegesprekken bij scholieren

Goed dat de UU aankomende studenten gaat testen op geschiktheid, vindt geschiedenisstudent Thom Egberts. Maar het echte werk moet gedaan worden op de middelbare school.

De Universiteit Utrecht gaat studenten vooraf testen op hun geschiktheid voor de studie. Zij wil dat doen door middel van meeloopdagen, motivatiegesprekken en toetsen. Het simpele doel: het verminderen van de uitval onder eerstejaars. Een op de vier eerstejaars stopt met zijn studie. "Wie er geen zin in heeft, willen we niet."

Dat klinkt als een puntgaaf idee. Gemotiveerde studenten willen we allemaal. Het streven naar louter enthousiaste studenten valt dan ook niet anders te omschrijven dan als nobel en doordacht.

Maar hoe zit het met de uitvoering van het plan? Zelf geeft de universiteit toe dat er van een zogeheten 'bindend studieadvies' geen sprake is; zij kan niet-gemotiveerde studenten niet weigeren. Erg vreemd is dat niet. Een student met een goede eindlijst zou bij elke studie een kans moeten krijgen. Ook zonder motivatie - helaas.

De motivatie, zo zal menig leerling denken, komt volgend jaar wel. Bijgevolg is er geen oprechte motivatie nodig. Het toegangsbewijs zit al in de zak.

Het siert de universiteit dat zij zich druk maakt om de motivatie en studiekeuze van potentiële studenten. Maar de universiteit ruimt de rommel van middelbare scholen op. Moet motivatie niet al tijdens de middelbare schooltijd blijken?

Studiekeuze blijft een zaak van de aankomende student. Maar met intensieve loopbaanbegeleiding kan men niet vroeg genoeg beginnen. In 3 vwo wordt daarmee begonnen, maar uit eigen ervaring weet ik dat de urgentie absent is. Druk het belang van motivatie en de juiste keuze de leerling op het hart. Het streven van de universiteit is mooi. Het plan lijkt mij onuitvoerbaar.

Dit artikel verscheen eerder in Trouw.

Advertentie