Busbaan voor de fiets

Body: 

Geograaf Ton van Rietbergen ziet De Uithof juichen bij het vooruitzicht van een tramverbinding naar het Centraal Station. Onterecht vindt hij. Een fietsbaan heeft de toekomst, stelt hij in deze opiniebijdrage.

Terwijl alom het openbaar vervoer weer eens plat ligt en iedereen de mond vol heeft over de kaalslag in het publieke transport juicht De Uithof. De tram gaat door. Weliswaar pas in 2018 en met verouderd materiaal, maar toch.

Geograaf Ton van Rietbergen ziet De Uithof juichen bij het vooruitzicht van een tramverbinding naar het Centraal Station. Onterecht vindt hij. Een fietsbaan heeft de toekomst, stelt hij in deze opiniebijdrage.

Terwijl alom het openbaar vervoer weer eens plat ligt en iedereen de mond vol heeft over de kaalslag in het publieke transport juicht De Uithof. De tram gaat door. Weliswaar pas in 2018 en met verouderd materiaal, maar toch.

Ook de VVD is hier erg blij mee. Toch een beetje vreemd dat die partij er zo blij mee is. Haar bewindsvrouwe Melanie Schultz heeft onlangs nog uitgelegd dat bij elke openbaarvervoersrit in de stad de belastingbetaler 60 procent subsidie bij moet leggen. En we hebben het hier dus niet eens over de vaste kosten die gepaard gaan met de aanleg, maar gewoon wat het kost om te rijden.

Gezien de grotere variabele kosten bij de tram zal de subsidie nog wel hoger liggen, maar dit doet de wenkbrauwen bij de liberalen in het geheel niet fronzen. Liever een tram dan een sociale werkplaats lijkt in elk geval hun credo. Afijn, het is nu eenmaal bekend dat politici liever een tastbaar en aaibaar ding omarmen, de befaamde ‘cathedral in the desert’, dan goed nadenken over complexe problemen.

Ofschoon ik het geheel eens ben met columnist Henk Hofland die openbaar vervoer ooit een kwestie van beschaving noemde, worstel ik meer en meer met de uitvoering en ook denk ik dat we - om maar eens een fraaie wetenschappelijke term te gebruiken - in een ‘lock in’ zitten ... We kunnen alleen nog maar in meer bussen of trams denken. Maar zoals in allerlei managementpropaganda te lezen valt, we moeten natuurlijk ‘out of the box’ denken.

Persoonlijk ben ik gezien de opmars van de (elektrische) fiets ineens een voorstander van het volledig afschaffen van de bussen in de stad Utrecht. Gewoon de busbanen vrijgeven en net als bij de Giro in Utrecht naar De Uithof zoeven. Alom gratis OV-fietsen en superieure stallingen (altijd nog veel goedkoper dan een tram) en we hebben echt iets unieks. Met een klein beetje roosterspreiding (waarom kan dat eigenlijk niet gezien de povere hoeveelheid contacturen) wacht De Uithof en de reiziger nog een mooie toekomst.

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail