Crowdsourcing, hoe doe je dat?
De voorzitter van de Utrecht Development Board Trude Maas roept de hulp van studenten in. Hoe maak je een succes van een app waarmee je overlast aan de gemeente meldt?
Deze column is een oproep.
Wie kan mij leren hoe je buzz creëert of aan virale marketing doet? De achterliggende reden is dat ik graag zou zien dat de app BuitenBeter een laaiend succes wordt.
Voor wie de app niet kent: je kunt er ‘misstanden in de stad’ mee melden aan de gemeente. Zwervende vuilniszakken, straatlantaarns die het niet doen, wrakke fietsen op je stoep. Maak er een foto van, je stuurt hem met dit appje simpel naar de gemeente Utrecht. En die onderneemt dan ook nog actie. Ik spreek uit ervaring. Het is een prachtig ding, en de gemeente verdient alle lof voor het lanceren ervan.
Maar als je kijkt naar de zooi op straat kan je niet anders dan constateren, dat velen deze app nog niet ontdekt hebben. Jammer. Een van mijn goede voornemens voor 2013 is dus om deze app te promoten.
Een hele andere oplossing hoorde ik overigens van de zomer in de VS. Daar had een gemeente besloten aan het strand juist alle eeuwig overlopende vuilnisbakken weg te halen, en heel streng te handhaven de eerste weken. A la Singapore, zal ik maar zeggen. Rotzooi maken: op de bon. Effect: iedereen neemt zijn zooi gewoon mee naar huis. Experiment zeer geslaagd.
Misschien een idee voor het Wilhelminapark deze zomer? Mensen nemen wel de moeite om zooi te verzamelen, maar die staat dan knullig pal naast de overlopende vuilnisbakken. Geen gezicht.
Enfin, als preventie niet werkt, kunnen we altijd nog BuitenBeter gebruiken. Ook goed voor de werkgelegenheid bij de gemeente. En voor de mensen die wrakke fietsen waar niemand meer van houdt, opfrotten en weer in de running brengen. “Repaircafe” is een Nederlandse uitvinding, en sinds kort een zeer gewild exportproduct.
BuitenBeter past daar ook bij.
Dus … hoe krijgen we de app bekender?