De Uithof: Een paradijs in Utrecht

De Uithof als paradijs in Utrecht? Het zou volgens student en Uithofbewoner Matthijs Meulblok zeker kunnen, maar er zijn nog wel enkele obstakels die het leven wat minder aangenaam maken.

Afgelopen vrijdag las ik een artikel op DUB van Peter Pelzer over de ‘overvolle bussen’ van lijn 12. De Uithof zou hierom niet meer aantrekkelijk zijn en men wil er zo snel mogelijk weg. Het moment waarop ik dit las was vrijdag eind de middag, toen ik vanuit mijn stage in Hilversum – geloof me, je wilt er niet wonen – terugkeerde met lijn 12 richting de Cambridgelaan.

Ik geef het zelf ook toe, De Uithof heeft een vrij specifiek imagoprobleem. Ik ben een student binnen de geesteswetenschappen en heb ik bijna altijd mijn colleges in de binnenstad gehad. Lekker praktisch dus als je op De Uithof woont. Mijn vrienden lachten me uit toen ik in mijn eerste jaar vertelde dat ik na een tijdelijke bezemkast van zes vierkante meter in Hilversum ging verhuizen naar De Uithof. “Waarom zou je daar willen wonen?”, werd me vaak gevraagd.

De Uithof, een waar groen paradijs, weg van de drukte. Goed de snelweg zit vlakbij en oh ja, pasgeleden zijn er nog veel bomen gekapt. Gelukkig hebben we Rhijnauwen en de Botanische Tuinen nog om doorheen te wandelen.

Dan het bruisende uitgaansleven in de Cambridgebar – ik ben er eerlijk gezegd twee keer geweest en dat was voor een DUB-reportage. De gezellige internationale studenten met hun huisfeestjes waar ik van mee kan genieten, omdat ze ’s nachts onder mijn raam plaatsvinden. Bier hoef je niet bij de té dure supermarkt te halen. Het staat immers de volgende dag gratis bij alle glasscherven op straat. En als je band lek is, dan breng je hem toch naar de meest vriendelijke fietsenmaker van Utrecht bij het UMC?

Had ik je al verteld over de fantastische grofvuilophaalservice? Onder meer om de illegale afvaldumpers een lesje te leren, staat er nog maar één keer per week een container op donderdag. En inderdaad niet op Hemelvaartsdag. Had het vieze afvalgraaiertje even pech! Gelukkig ruimt hij alles zo netjes op nadat alle zakken zijn opengescheurd.

Wacht even, zo positief klinkt wonen in De Uithof nu eigenlijk niet. Waar is het in deze column misgegaan? Ach, ik geniet nog wel elke ochtend met mooi weer van lammetjes in de wei. In de zomer werken de barbecues op de Alpenweide en ik neem gezond zo nu en dan de fiets naar de binnenstad.

Eigenlijk moest ik eens gaan sporten bij Olympos, maar dat stel ik wekelijks uit. Het leven is er dan zo slecht nog niet. Ik heb een ruime kamer en fijne huisgenoten. Het is ook weer niet het geval dat ik na twee jaar al ben vertrokken van ellende.

Tags: cambridgebar