Jezelf salarisverhoging geven in coronatijd? Doe even normaal!

Het zijn moeilijke tijden voor de Universiteit Utrecht. Onderwijs vindt digitaal plaats, veel onderzoek ligt stil en de influx van nieuwe studenten na de zomer lijkt onzeker: de aanmeldingen lopen achter op die van voorgaande jaren.In deze moeilijke tijden, zo roept onze regering ons op, moeten we een beetje solidariteit tonen; omkijken naar elkaar en soms ook af en toe iets inleveren. Veel bedrijven en instanties hebben van hun personeel een (soms vrijwillige, soms iets minder vrijwillige) loonsverlaging gevraagd om deze crisis uit te kunnen zitten. Zelfs topvoetballers en andere notoire grootverdieners leveren in veel gevallen salaris in.

Een smak publiek geld
Des te verbaasder reageren wij dan ook op het besluit van de Raad van Toezicht (RvT) van de UU om haar eigen toelage flink te verhogen. Het betreft een verhoging van 6.000 euro voor een lid van de RvT en een verhoging van zelfs 9.000 euro voor de voorzitter. Dit is een flinke smak publiek geld, die de RvT zichzelf cadeau doet midden in wat zelfs de premier “de grootste nationale crisis sinds de Tweede Wereldoorlog” noemt.

De redenering die de RvT volgt is ook ronduit wankel: de huidige toelage zou, vergeleken met andere universiteiten, niet marktconform zijn en de toelage is al acht jaar niet verhoogd. De beloning van de RvT zou wat ons betreft ook helemaal niet marktconform hoeven te zijn: een lidmaatschap van een Raad van Toezicht is immers slechts een nevenfunctie, die voor geen van de leden -die overigens stuk voor stuk prima banen hebben- de primaire levensvoorziening is.

Grootverdieners
Het valt daarnaast ook nog wel mee met hoe niet-marktconform de beloning van de Utrechtse RvT is: ja, ze krijgen het minst van alle RvT’s (samen met die van Tilburg University), maar het verschil met andere universiteiten, zoals de Radboud, Maastricht, Twente of Eindhoven is niet bijzonder groot.Een verhoging naar het gemiddelde niveau van de genoemde universiteiten zou dan mogelijk nog wel schappelijk gevonden kunnen worden. De nu besloten verhoging duikt daar echter ver overheen, waarmee de Utrechtse RvT zich nestelt tussen de grootverdieners van de Universiteit Leiden, de UvA en de Erasmus. Wij vinden dit schandalig, zeker in deze tijden van opdoemende financiële onzekerheid ten gevolge van de coronacrisis.

KLM topman
Andere scenario’s van topmannen en vrouwen die zichzelf ondanks de crisis nog wel een extraatje toe wilden schuiven, veroorzaken veel ophef -neem bijvoorbeeld de KLM-topman, die na publieke ophef zijn vette bonus haastig van tafel zag verdwijnen.Publieke ophef over de verhoging van de beloning voor de RvT van de UU blijft echter uit. Het betreft hier dan weliswaar geen miljoenen, maar het gaat wel over kostbaar gemeenschapsgeld waarvan elke euro maar één keer uitgegeven kan worden en wat ons betreft moet er op universiteiten zoveel mogelijk geld naar onderwijs en onderzoek gaan.

Het zou de leden van de RvT dan ook sieren als ze, in ieder geval voorlopig, afzien van hun voorgenomen verhoging. Het lijkt ons verstandiger om eerst de financiële consequenties van de coronacrisis af te wachten, alvorens de RvT zichzelf een cheque van een paar ruggen uit kan schrijven. Dan kunnen we het er, als alles weer wat tot rust gekomen is, nog eens over hebben.