Kafka op de UU
ZZP’ers hebben een Kafka team samengesteld en trekken zo ten strijde tegen de bureaucratie en onkunde bij het UWV. Is het niet tijd om zo’n zelfde team samen te stellen aan de UU om zo centralisatie drift en hopeloze ICT operatie te stoppen.
Zo worden alle universitaire medewerkers de laatste tijd lastig gevallen door het ICT Service Centrum. Zij stuurden eerst al een immens lange lijst langs om even ‘de door ons gebruikte applicaties op de Windows-werkplek, die niet standaard zijn’.door te geven. Het betreft hier, aldus de mail, voorbereidingen om de ICT basisdienstverlening te bundelen. Geen woord over de reden voor deze exercitie, want wat nu precies de voordelen van deze operatie zijn, wordt nergens uitgelegd. Boze tongen beweren dat de standaardisatie van de pc de voorbode is voor de standaardisatie van de werknemer. Deze heeft nu immers geen kamer meer nodig maar kan in een kantoortuin worden gedumpt. Voor het contact met studenten zullen enige afwerkplekken worden gecreëerd.
Ook na enige doorvragen zie ik geen enkel voordeel. Ik moet mijn prachtige en goed gewortelde geo-mail adres opgeven voor een flets uu-adres. Mijn heerlijke en gratis webbrowser Firefox moet ik opofferen voor Explorer, dat volgens kenners veel storingsgevoeliger is dan mijn huidige browser. Mijn vertrouwde mailprogramma Thunderbird, ook al gratis, zal door Outlook worden vervangen. Allemaal zaken die mij vooral ergernis opleveren en Kafkaiaanse mailwisselingen als onderstaand:
‘Ik ben in het bezit WordPerfect Office X3’
‘Dat is mooi, mag dit ook versie X2 of X4 worden’? ‘Liever niet want ik ben vooral vertrouwd met X3’.
‘Dank voor uw antwoord. U zult uiteindelijk een uitnodiging krijgen om te gaan testen, laten we het dan even op versie X4 houden’.
Het programmaatje ‘remote desktop’ dat er voor zorgt dat onderzoekers waar ook te wereld kunnen werken wilde men ook verwijderen, want ‘het was toch niet de bedoeling dat onderzoekers ook thuis gewoon door werken’.
De nadruk op sturing van bovenaf is niet alleen vervelend en tijdrovend voor de medewerkers het gaat ook volledig tegen de tijdgeest in. Zo zetten veel bedrijven inmiddels in op de zogenaamde open innovatie. Hetgeen er op neerkomt dat het zo vrijelijk mogelijk uitwisselen van producten en kennis het meeste oplevert. Van dat gedachtegoed is in het centralisatie model van de UU weinig terug te vinden. Naar verluidt kan gratis software de komende tijd niet zo maar meer worden gedownload omdat dit alleen nog via het ICT service team kan. Die brengt vervolgens 500 euro in rekening om het vervolgens te installeren. Ja, zo kan ik ook geld verdienen en marktje spelen, maar het zal de werkvreugde en productiviteit van de medewerker niet bepaald stimuleren.
Ton van Rietbergen