Ondernemende studenten maken UU excellent

Het is zowel voor de universiteit, de stad als de studenten zelf goed dat studenten sociaal actief zijn in de stad. Opleidingen zouden dat meer moeten ondersteunen. Dat zegt Trude Maas, voorzitter van de Utrecht Development Board.

De nieuwsgierigheid van de Utrecht Development Board (UDB) naar sociaal en maatschappelijk actieve studenten heeft heel wat losgemaakt. We weten het nu: Utrechtse studenten popelen om een bijdrage te leveren aan hun - soms tijdelijke - stad. Wie de smaak te pakken heeft van die muurtekening in Zuilen, de estafette in Lombok, dat speeltoestel in Hoograven, die bandenplak-les en het helpen opzetten van een mediterrane catering, wil méér.

Uit het onderzoek dat de UDB liet doen, blijkt dat de opleidingen in deze stad een tandje bij kunnen zetten om de studenten te helpen in hun ambities. Een terechte investering waar iedereen beter van wordt. De inwoners van de stad Utrecht, de studenten, vele organisaties, bedrijven en de gemeente zelf.

Voorbeelden van sociale ondernemingen van studenten zijn Stichting Move, SOON, Sife, Life Build, Verbeter de Wereld. Deze ondernemingen verrijken zich met kennis over de samenleving, leren en-passant vaardigheden en ondernemen met een sociaal en maatschappelijk doel.

De Universiteit Utrecht zette al diverse stappen. Niet alleen steunde rector magnificus Bert van der Zwaan ons onderzoek met een mondelinge aanmoediging op de speciale Facbookpagina SOSUtrecht. De universiteit stelt sinds afgelopen november een verzamelgebouw beschikbaar voor sociaal ondernemende studentenbedrijven: The Office. Gratis, in Utrecht Science Park.

Nu blijkt dat er bovendien vraag is naar aanbod van curricula aan de universiteit en aan de hogeschool. Om studenten te helpen in het opzetten van een onderneming met maatschappelijk nut. Zodat ze hun brainwave voor een verbetering in de stad ook werkelijk ten uitvoer kunnen brengen. ROC Midden Nederland pakt overigens die handschoen al op. Wie volgt? Kunnen deze studenten mogelijk hiermee ook studiepunten verdienen? Kunnen zij wellicht specifieke summercourses volgen?

Het zou prachtig zijn als er ook een systeem zou komen waarin meer ervaren sociaal ondernemers willen optreden als coach. Wie weet is ook een rol weggelegd voor de Kamer van Koophandel. Verder is het wel eens zoeken in de stad naar het juiste aanknopingspunt. Uit het onderzoek blijkt ook dat de gemeente een rol in de “matching” tussen vraag en aanbod zou kunnen pakken.

Allemaal aanbevelingen die wij als UDB graag meenemen in onze contacten met de opleidingen, bedrijven en de gemeente.  Want er is geen stad in Nederland waar op 320.000 inwoners 60.000 studenten wonen. Wij vormen een groeiende, slimme en welvarende stad vol jonge mensen. In vergrijzend Nederland iets om je vingers bij af te likken.

De UDB was nieuwsgierig of Utrecht daar wel alle vruchten van plukt. Wat blijkt: het gaat goed, maar het kan nog stukken beter. Waarom lukt het niet altijd zo goed? In de eerste plaats omdat ondernemen nu eenmaal altijd met vallen en opstaan gaat. Maar ook, omdat er nog te weinig sprake is van het delen van kennis en ervaring. Het wiel steeds weer opnieuw uitvinden, zal ik maar zeggen.

Daar zou dat zojuist geopende The Office aan de Heidelberglaan wel eens grote verbetering in kunnen gaan brengen. Bewezen is dat zo’n bedrijfsverzamelgebouw een broedplaats voor nieuwe initiatieven is. Toevallige ontmoetingen tussen uiteenlopende mensen, leveren vaak economische en sociale vondsten op. Zo’n gebouw betekent dus een stevige steun in de rug. Dankzij de universiteit.

Het onderzoek toont de juistheid aan van wat ik opving bij de opening van The Office, eind 2012: “Studeren en een biertje drinken is leuk, maar met je omgeving bezig zijn, is pas echt top”. Zoveel talent, zoveel energieke jongeren. Utrecht, zijn universiteit, hogeschool, ROC - ze kunnen er excellent mee worden. De Utrecht Development Board wil verbindingen leggen, nieuwe ideeën aan elkaar koppelen zodat de hele stad er beter van wordt. Sociaal ondernemende studenten kunnen op ons rekenen.

De Utrecht Development Board (UDB) wil als onafhankelijke adviesraad de stad Utrecht helpen haar potentieel ten volle te realiseren. De samenwerking tussen lokale leiders, gemeente en bedrijfsleven is daarbij cruciaal. UDB zal die samenwerking bevorderen en waar mogelijk versnellen. Met nieuwe invalshoeken en verfrissende ideeën. Het onderzoek is in opdracht van UDB uitgevoerd door Frisse Blikken. Dit jonge bureau helpt organisaties met moderne uitdagingen door de inzet van jonge, ondernemende professionals. .