Op weg naar een tweede college!

Krijgt de UU een tweede zusje in Middelburg? Mede-grondlegger van het University College Roosevelt Dick van den Bout hoopt dat er snel een College bijkomt in de Zeeuwse hoofdstad.

De viering van het tienjarig bestaan van de Roosevelt Academy/University College Roosevelt is natuurlijk de gelegenheid om met trots en een glimlach even terug te kijken. We kijken terug op een meer dan geslaagd avontuur. De UCR heeft een fantastische plek verworven in Middelburg, in Zeeland en in de wereld.

Er is ook alle aanleiding om vooruit te kijken. Het UCR is prima geland in de stad en de stad vaart daar wel bij. De concentratie van UCR-gebouwen en de woonfuncties voor studenten in de binnenstad is een dagelijkse verrijking van de stad. Sociaal, maatschappelijk, economisch en ook cultureel.

De komst én het succes van het UCR verrijkt de stad en Zeeland. We komen de UCR-bevolking (studenten en staf) overal in Zeeland tegen. Bij onderzoeken, Standplaats Zeeland, in stages, in het bedrijfsleven, bij lezingen, debat, kortom bij alle vraagstukken op het gebied van economie, voorzieningen en infrastructuur, zorg, ruimte en cultuur.

UCR bepaalt in korte tijd mede het gezicht van Zeeland. Het College maakt onderdeel uit van en versterkt een traditie van goed en excellent onderwijs in Zeeland. Zeeland en Middelburg hebben laten zien dat het aantrekkelijk is om hier te studeren en te wonen. Of om hier te werken; bijna honderd UCR- medewerkers hebben zich hier in tien jaar tijd gevestigd.

De maatschappelijke en economische waarde is  groot. Daar is ook onderzoek naar gedaan. Door de Universiteit van Gent is gekeken naar de economische toegevoegde waarde van een student. Deze waarde is berekend op 25.000 euro per student. Verder ervaart zeker de Middelburger de aanwezigheid van de UCR als een toegevoegde maatschappelijke en culturele waarde. Het UCR is zichtbaar en op een eigen wijze actief bij alle grote en bijzondere evenementen in Middelburg en in Zeeland.

Van Hans Adriaansens (grondlegger en eerste dean van URC red.) vernam ik van de ontwikkeling van een university college in Brugge, wellicht ook in Canterbury. Wat mij betreft is het tijd voor een tweede college in Middelburg; benut de ligging van Zeeland, de nabijheid van Brussel en the UK. De stad kan het aan, er is ruimte, studenten komen graag en het blijft belangrijk als Zeeland te investeren in kenniseconomie en een regio die interessant blijft jongeren.