Sociale media verrijken onderwijs

Veel docenten denken nog erg top-down. De huidige studenten zijn veel interactiever. Daarom zou het onderwijs volgens Jont Groenendaal veel meer sociale media moeten gebruiken. De Faculteit Sociale Wetenschappen gaat hiermee aan de slag.

Voor generatie X en ouder geldt dat hun ‘habitus’ ten opzichte van communicatie, samenwerking en leren al grotendeels ontwikkeld was voordat sociale media ten tonele verschenen. Deze is voor een aanzienlijk deel gevormd door de karakteristieken van traditionele media: top-down massacommunicatie met een duidelijke scheiding tussen een actieve zender en een passief publiek, tijdsgebonden en plaatsgebonden informatievoorziening en beperking door fysieke grenzen en afstanden. Dit is onder andere terug te zien in ons onderwijs. Tijdens een hoorcollege bijvoorbeeld, luistert een zaal van driehonderd studenten passief naar één docent die de boodschap bepaalt. Alle studenten ontvangen exact hetzelfde verhaal en hebben zelf geen invloed op, of interactie met de inhoud daarvan. Verder, als je niet rond de juiste tijd op de juiste plek aanwezig bent, kun je de boodschap niet ontvangen.

De toekomstige generaties studenten zijn opgegroeid met sociale media: interactieve communicatie, netwerkstructuur in plaats van top-down, iedere gebruiker kan tegelijk consument en producent van content zijn en plaats en tijd zijn bijna verwaarloosbare factoren in communicatie en samenwerking. Zeker nu smartphones en tablets steeds meer aan terrein winnen is dit laatste het geval. Deze toekomstige generaties zien het gebruik ervan voor alledaagse communicatie en samenwerking als vanzelfsprekend en niet als ‘nieuw’ of ‘hip’. Omdat de onderliggende mechanismen van sociale media zo anders zijn dan die van traditionele media, zullen deze jongeren dus ook andere competenties ontwikkelen met betrekking tot samenwerking, communicatie, informatieverschaffing en verwerking, etc. Dit betekent ook andere competenties als het gaat om hoe ze ‘leren’.

Moeten docenten gaan Twitteren?

Het is van belang dat we goed kijken naar de onderliggende kenmerken van sociale media en niet roekeloos de tools zelf als uitgangspunt nemen. Het gaat hier niet om wat ‘hip’ is, maar om de toegevoegde waarde die sociale media zouden kunnen leveren binnen verschillende onderwijssituaties. Er zijn uiteraard een heleboel specifieke toepassingen te bedenken voor sociale media in onderwijssituaties. Een aantal van die toepassingen zullen wellicht overbodig blijken en natuurlijk hangt het nut ervan ook erg af van wat voor opleiding je volgt. Ik zal aan de hand van drie concepten proberen te illustreren hoe deze fundamentele kenmerken van sociale media kunnen worden gebruikt om onderwijs te verrijken. Om het artikel enigszins beperkt van formaat te houden zal ik jullie simpelweg van de links voorzien naar uitgebreide informatie over die concepten.

Hotseat

“Enabling collaborative micro-discussion in and out of the classroom”

Live tagging

Hoorcolleges opnemen en tijdsgebonden labels toevoegen, dus bijvoorbeeld: 13:05 min. “ANOVA voorbeeld 1”

Fora en Wiki's in het onderwijs

Onderzoek uit tijdschrift “The Internet and Higher Education” (sowieso een interessante bron).


FSW Social

Binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen is recentelijk een groep docenten en staf bij elkaar gebracht die zich op zorgvuldige en gegronde wijze zullen bezig houden met het onderzoeken, uitvoeren en verspreiden/toegankelijk maken van dit soort concepten. Lees hier meer. en volg de vorderingen via Twitter: @FSW_Social. Let wel, we zitten nog in de opstartfase, maar voor de geïnteresseerden misschien leuk om al te volgen.

Advertentie