Solidariteit, dat is nu even niet het punt
Stakers misten de focus op overtuigende argumenten

Vorige week op 11 maart 2025 was het Utrechts hoger onderwijs in staking. Daarmee was Utrecht de tweede stad in de stakingsreeks die zich uitspreekt tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs. Of dat was in ieder geval de bedoeling. Naast kritiek op de geplande bezuinigingen werd er vooral over andere zaken gespeecht. Mijn standpunt: dit komt het doel niet ten goede.
Tot mijn verbazing was een terugkerend onderwerp in de speeches op het Domplein ‘solidariteit’. Het was belangrijk onze stem gezamenlijk te laten horen en een vuist te maken tegen Den Haag. Dit gevoel van één-zijn met anderen is belangrijk, maar weinig interessant tijdens een staking tegen ingrijpende bezuinigingen.
Gemeenschapsgevoel
Een staking gericht op het afhouden van geplande bezuinigingen moet degene die de bezuiniging initieert overtuigen van, en wijzen op zijn ongelijk. Maak duidelijk hoe de kwaliteit van hoger onderwijs in het geding is. Geef aan dat onderzoek noodzakelijk is om de samenleving te innoveren. Enkel door de regering duidelijk te maken wat de gevolgen van de bezuinigingen op het hoger onderwijs zijn, kan zo’n besluit worden voorkomen. Oproepen tot een sterk gemeenschapsgevoel binnen het hoger onderwijs helpt dit doel niet.
Helder denken
Van het hoger onderwijs mogen we wel wat verwachten op het gebied van helder denken. Dat juist bij deze staking niet enkel het overtuigen van beleidsmakers centraal stond is daarom wel een (kleine) schande te noemen. Vanzelfsprekend zijn er andere thema’s die het bespreken waard zijn, waaronder solidariteit. Maar wie middels een staking bezuinigingen wil afhouden doet er goed aan tijdens het staken enkel over de desbetreffende bezuinigingen te spreken. Maak duidelijk waarom er niet bezuinigd moet worden op hoger onderwijs, geef uitleg, argumenteer voor je stelling, doe een appèl op de ander! En laat voor de duidelijkheid dingen zoals ‘solidariteit’ even links liggen. Want of we ons één-voelen met de rest van het hoger onderwijs doet er niet zoveel toe voor de bezuiniging.
Focus
Zeker als een standpunt de medeburger of (daarmee) de politiek moet overtuigen dient dit duidelijk afgekaderd gebracht te worden. Dus laat ons duidelijk maken waarom er niet bezuinigd moet worden en wat de gevolgen zijn als dat wel gebeurt. Daarbij spreken we degene die het hier nog niet mee eens zijn aan. Laat ze zien waarom de bezuiniging een slecht idee zijn. Focus daarop. Alleen met een duidelijke boodschap die gefocust is valt de ander te overtuigen. Oproepen tot samenhorigheid binnen het hoger onderwijs kan daarom beter op een ander moment.
Dit is een opiniestuk van Bram Braat, bachelorstudent Filosofie. Opinies zijn ingezonden artikelen. Het standpunt van de schrijver is niet per definitie ook het standpunt van DUB.