Succes Summerschool Junior kan nog groter

De succesformule van Summerschool Junior vraagt om méér, vindt Trude Maas, voorzitter van de Utrecht Development Board. De universiteit wil wel, maar een extra zetje is nodig.

De Universiteit Utrecht kan haar kennis nog meer dienstbaar maken aan de talentontwikkeling in de stad. Ze beschikt over een uitstekende formule: Summerschool Junior. Het is tijd, die formule verder te ontwikkelen. Wij, van de Utrecht Development Board zoeken graag mee naar partijen met ideeën of geld om nog meer jongeren te laten ruiken aan kennis en wetenschap. Of partijen met sterke schouders, die het succes van de eerste jaren Summerschool Junior verder helpen dragen. Een uitdaging voor de Universiteit en voor iedereen in de stad Utrecht.

Wat is die Summerschool Junior? De universiteit biedt leerlingen van de hoogste klassen van de basisschool aan, een week  mee te denken met wetenschappers. Zo leren zij spelenderwijs waarom een koe ziek wordt van bruin brood bijvoorbeeld. Om maar eens iets te noemen.

Monique Mourits, directeur van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur van de Universiteit, ook verantwoordelijk voor het Studium Generale en het Universiteitsmuseum is verantwoordelijk voor de Summerschool Junior. Van haar hoorden we dat bij evaluatie van het succes bleek, dat de week in het Science Park kinderen trekt uit een select aantal buurten. Op de schoolpleinen op Kanaleneiland of in Overvecht was de Summerschool Junior minder bekend. Of waren de kosten (160 euro per week) een belemmering? Mogelijk was men in de zomer niet in Utrecht maar bij familie in Marokko? In 2013 volgden 220 kinderen de Summerschool. Dat zouden er veel meer kunnen en moeten zijn.

In de tweewekelijkse UDB-column op DUIC (de Utrechtse Internet Courant) van 8 oktober spuide ik een aantal gedachten over de kansen van de Summerschool Junior. Hierbij een paar daarvan: misschien moet de Summerschool aansluiting zoeken bij de Brede School Academie in diverse Utrechtse wijken? Daar komen basisschool-kinderen uit groep 6, 7 en 8 twee keer per week na schooltijd om te worden bijgespijkerd met extra lessen, vooral in taal. Die gaan over woordenschat, begrijpend lezen en ‘kennis van de wereld’. De BSA ziet dagelijks het talent van de doelgroep die je vanuit de universiteit niet zo gemakkelijk bereikt.

Andere suggesties: misschien is het Ondernemersfonds Utrecht geïnteresseerd om mee te denken?” In dit fonds participeren alle Utrechtse ondernemers. Het is middels zijn ‘Stadstafels’ steeds intensiever bezig verbinding te leggen tussen opleiding en arbeidsmarkt. Onder deze zeer betrokken ondernemers en opleiders zitten vast mensen die kunnen meedenken.

Een andere suggestie van de UDB: Wellicht ziet iemand de mogelijkheid de formule Summerschool Junior op te pakken voor de soorten van bedrijvigheid waar leerlingen weinig van weten. Zo kan je ze interesseren en daarheen lokken.

Wij weten dat de Rabobank de helpende hand reikt om de kosten voor de leerlingen te drukken. Zou ook het Utrechts Universiteitsfonds een financiële bijdrage kunnen leveren? Het zijn maar ideeën. De UDB hoopt samen met Monique Mourits spoedig op de koffie genood te worden door partijen die zich geïnspireerd voelen om die Summerschool Junior door te ontwikkelen tot een van de pareltjes in het Utrechtse.

Trude Maas is voorzitter van het Utrecht Development Board.