U heeft geen bereik
Het is een fantastisch idee: overal en altijd bereikbaar zijn. Nooit meer verwarring over hoe laat afgesproken of in welk café, nooit meer de twijfel of er nog brood voor het ontbijt is. Maar ook: nooit meer verwarring over wie vandaag de kinderen ophaalt en nooit meer kilometers lopen naar de volgende praatpaal als de auto er spontaan mee ophoudt.
Hoe we ooit hebben gefunctioneerd zonder mobiele telefoon is voor sommige mensen onvoorstelbaar. En dan bedoel ik niet alleen de zakenmensen die met hun mobieltje vergroeid zijn (je kent ze wel, ze gaan altijd in de stiltecoupé zitten conference-callen als jij wilt lezen), maar ook mijn lieve nichtje van elf, die gewoon niet beter weet.
En hier houdt het niet op bij telefonie, we zijn nu niet alleen zelf overal en altijd bereikbaar, we hebben, sinds 2008, ook overal en altijd toegang tot allerhande informatie van instanties, instellingen en bedrijven via mobiel internet. Je checkt buienradar.nl voor je op de fiets stapt dus je hoeft nooit meer nat te worden, je bekijkt de treintijden voor je vertrekt dus je hebt nooit meer onverwachts vertraging en je trekt je mobiel zodra je de bibliotheek in loopt dus je weet precies waar je een vrije studieplek kunt vinden. Vanaf nu kan er niets meer mis gaan, en zal je leven fantastisch gestroomlijnd verlopen!
Helaas heb ik een abonnement bij T-Mobile. Mijn bereikbaarheid houdt op zodra ik de Uithof heb bereikt. Zo buiten wil het nog wel eens lukken, maar in de bibliotheek heb ik nog maar één streepje bereik, en op mijn werkkamer verdwijnt zelfs dat ene streepje. Dat 3G-netwerk, hartstikke fijn, maar dat werkt vooral heel goed als ik thuis ben. Mensen die ook veroordeeld zijn tot T-Mobile zullen nu hun bloeddruk voelen stijgen, want de laatste weken maakt T-Mobile er helemaal een zooitje van. Gesprekken worden spontaan afgebroken, sms’jes komen nooit aan, mobiel internet springt spontaan aan en uit ... het is alsof er een poltergeist in mijn Nokia zit. T-Mobile verontschuldigt zich en wijst naar Apple; het is namelijk allemaal de schuld van de iPhone. Klanten met een iPhone internetten namelijk veel meer dan klanten met een ander toestel (hoe zou dat toch komen?), en daardoor is het netwerk continu overbelast.
De moraal van dit verhaal? Als de infrastructuur niet in orde is, kun je nog zulke mooie diensten aanbieden ... maar dan zullen mensen er uiteindelijk geen gebruik van maken. Het is als een fantastisch pretpark waar geen weg naar toe aangelegd is, alleen een zandpaadje. Ik hoop dat onze studenten en medewerkers andere providers hebben en gewoon gebruik kunnen maken van onze mobiele website. Hij is namelijk echt heel handig.