Uni’s, geef toe dat de coronamaatregelen funest zijn voor academische onderwijs

Dat het hoger onderwijs dat nu wordt gegeven van een lager niveau is, lijkt me nogal wiedes. Iemand die wat anders beweert leeft in een andere realiteit. Spijtig genoeg blijken de meeste colleges van besturen van onderwijsinstellingen dat te doen. Neem dit  artikel in de Volkskrant. Alleen bij de foto denk ik al ‘Is dat een kleuterklas?’

Maar twee onderwijsinstellingen durven toe te geven dat het onderwijs niet meer hetzelfde is. Een voorzichtige opmerking zoals die van onze UU ("We kunnen helaas niet garanderen dat we bij alle cursussen een even hoge kwaliteit bieden als normaal") kan er bij de andere universiteiten dus nog niet eens van af. Ik vind dat erg betreurenswaardig. Zijn dit de organisaties die ons moeten leren over academische integriteit, om eerlijk te zijn als de uitkomst niet is zoals je had gehoopt?

Veel minder stof dan normaal
Het onderwijs nu is totaal niet te vergelijken met het onderwijs van voor corona. Ik heb me daarom voor de normale hoeveelheid van twee vakken ingeschreven, in plaats van drie, zoals ik voor corona deed. Bij de start van mijn eerste vak werd vrolijk meegedeeld dat, omdat het onderwijs digitaal is, niet meer alles gaat kunnen worden behandeld tijdens de werkgroep. Dat bleek, we hebben de eerste helft van de online werkgroep ‘verspild’ aan leren hoe je subgroepen kan maken in Teams. We hebben veel minder stof behandeld dan normaal. Het komt dus aan op veel meer zelfstudie en eigen inrichting.

Voor mijn andere vak heb ik nog niks gedaan. Waarschijnlijk omdat er geen fysiek hoorcollege was om bij te wonen en ik maar zelf ergens een momentje mocht kiezen om het hoorcollege online te bekijken. Alsof je een online cursus PowerPoint volgt. Dat schuif je ook zo voor je uit. En ik kan je vertellen, net als bij zo'n online cursus PowerPoint, komt van uitstel dan heel makkelijk afstel... Nog een periode waar ik 50 procent van de studiepunten haal in plaats van de 150 procent die anders hopelijk waren gelukt.

Academische discussies
Als ik zo lees, hier op de DUB, en om heen kijk, ben ik niet de enige student die het erg moeilijk heeft nu. Logisch, de universiteiten hebben veel minder voorzieningen dan eerst. Academische discussies, samen studeren in de UB, napraten met een docent. Dat gebeurt allemaal niet meer. Het gaat nu veel meer om eigen initiatief. Ik heb tijdens mijn eerste online werkgroep op eigen houtje een Whatsappgroep gemaakt, om toch nog buiten Teams om iets van contact te hebben met mijn werkgroepgenootjes. Ik weet dat veel studenten op privé locaties samen gaan studeren. Ik merk dat schriftelijk contact zoeken met een docent nu voor bijna elke vraag nodig is. Acties als dat zijn opeens twintiger keer zo belangrijk nu de uni faalt in andere mogelijkheden voor kennisoverdracht en sociaal contact te faciliteren. Waarom wordt niet toegegeven dat dit problematisch is voor de academie?

Afgehaakte student
Als ik het CvB was of de VSNU (vereniging van universiteiten), of de minister van Onderwijs, dan zou ik eens heel hard achter mijn oren gaan krabben. Ik zeg niet dat er een oplossing is! Maar ik zeg wel dat er een heel erg groot probleem is. En het wordt tijd dat dat op zijn minst eens serieus wordt genomen, want corona zal nog wel even blijven.

Elk opgegeven vak, elke afgehaakte student en alle niet geleerde academische vaardigheden gaan we missen in de toekomst. We hebben naast een tekort aan mondkapjes ook een tekort aan fysiek onderwijs. Online en afstandsonderwijs mag dan wel de hoeveelheid coronabesmetting omlaag brengen, het neemt de kwaliteit van het onderwijsniveau helaas even hard mee. De hoogste tijd dat we daar als academici open over zijn, zodat we misschien nog eens goed kunnen gaan nadenken of we daar wat tegen kunnen doen.