Waarom zouden we blij moeten zijn met de tram?

Body: 

Deze week is de sneltram van start gegaan. Deze tram 22 vervangt bus 12 die overvol was. De vraag is volgens oud gemeenteraadslid en bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier hoe blij we moeten zijn met die tram als tegelijkertijd andere buslijnen zijn opgeheven.

Het was lang wachten voor de dure tram 22 deze week eindelijk van start ging. Veel mensen hebben uitgekeken naar dit moment, mede omdat ze in bus 12 als sardientjes van het Centraal Station naar De Uithof werden vervoerd. Maar die behoefte is ontstaan doordat de afgelopen jaren veel buslijnen zijn opgeheven.  


Voorbeelden zijn snelbus 12S (Centraal-Uithof) en snelwegbussen die vanuit Almere via het Gooi rechtstreeks naar De Uithof reden. Toen de Uithoflijn in aanbouw was verdwenen ze een voor een. Evenals vier van de acht haltes richting De Uithof. Alle passagiers van deze buslijnen moesten uiteindelijk via Utrecht Centraal Station naar De Uithof in bus 12. Deze werd dus zeer druk . Dat stond afgelopen zomer al in een artikel op DUB.   

Dat opheffen is niet in één keer gebeurd, maar ging geleidelijk. Hierdoor kwam er zoveel druk op lijn 12 dat een tram als noodzakelijk ervaren werd. Dat is een bewuste strategie geweest. Het protest is minder wanneer niet alle  buslijnen in één keer verdwijnen. En op de openingsdag van de tram hoefden nog maar enkele extra buslijnen geschrapt te worden.

Naar mijn mening was Utrecht beter af geweest met een snelle busbaan op de spoordijk en een station nabij De Uithof (station “Koningsweg). Dat waren ooit officieel geplande OV voorzieningen.

Feit is dat duizenden passagiers gingen snakken naar de Uithoftram. Ondanks de gigantische prijs van de tramaanleg zullen de tramfrequenties lager worden dan de busfrequenties, de rit per sneltram langer duren dan de (opgeheven) snelbus en passagiers moeten langer moeten lopen (in weer en wind) omdat ook de helft van de haltes is verdwenen,

Op 16 december zijn nog enkele buslijnen verdwenen, zodat nog wat meer passagiers worden geconcentreerd op die ene tramlijn. Volgens Utrecht zelf zullen de trams dan ook spoedig zo druk worden dat er zelfs haast is om de binnenstadstram aan te leggen. Als dat klopt zullen trams vanuit Centraal dus spoedig zo vol vertrekken dat passagiers op het volgende station “Vaartsche Rijn” getrakteerd worden op een “India-experience”.

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail