Zonder fysiek onderwijs stapelen mentale problemen voor studenten zich op

Foto: Pixabay

De afgelopen weken merk ik dat ik mij steeds meer erger aan het gemak waarmee wordt omgegaan met het hoger onderwijs. Waar het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs wel sneller open konden, blijft het hoger onderwijs dicht en daarmee is dit onderwijs de dupe van het coronabeleid. Het is te hopen dat het nieuwe kabinet Rutte IV wat meer rekening gaat houden met studenten. Het is vreselijk om te zien hoe de mentale problemen bij veel van mijn leeftijdsgenoten zich opstapelen. Er moet bij het coronabeleid meer worden gekeken naar de gevolgen van de sluiting van het hoger onderwijs.

Haperende internetconnectie
Het volgen van een studie of opleiding achter een beeldscherm is voor mij en vele leeftijdsgenoten immens demotiverend. Waar ik het vroeger fijn vond om wel eens een dag te missen, snak ik nu naar fysiek onderwijs. De lessen komen simpelweg beter over als er een docent voor de klas staat die enthousiast vertelt over het vak. Een haperende internetconnectie, microfoons en camera’s die het soms niet doen en überhaupt de vreselijke manier van communicatie van online lessen zijn stuk voor stuk afschuwelijk. Uiteraard ben ik blij dat er online lessen zijn, want iets is beter dan niets. Ook is het echt niet zo dat je er plots alleen voor komt te staan, want docenten helpen als dat nodig is.   Toch verlang ik meer dan ooit naar het opengaan van het hoger onderwijs.

De overheid en maatschappij schotelt ons als studenten sinds 2020 continu voorwat wij moeten doen. Braaf dat wij zijn, doen wij wat van ons verwacht wordt. Momenteel lijkt het erop dat de potentiële doemscenario’s die het OMT voorspelde over de voortgang van de pandemie gelukkig niet uit zullen komen. Daarnaast is ook duidelijk dat het coronavirus voor jongeren het minst schadelijk is van alle leeftijdsgroepen. Ikzelf vraag mij dan ook af waarom het hoger onderwijs nog steeds helemaal dicht is. Middelbare scholen en basisscholen kunnen ook open, dus het lijkt mij dan vanzelfsprekend dat het hoger onderwijs ook open kan en moet. Veel studenten zijn het meer dan zat om online onderwijs te volgen en dat blijkt ook uit het feit dat het welzijn van studenten afneemt.

Veel vertraging
Als een mens iets in zijn leven meer dan nodig heeft, is het een doel om naar te streven. Voor veel studenten is dit doel vaak om de studie of opleiding te halen. Door de huidige coronamaatregelen lopen veel studenten vertraging op en ook dat draagt niet bij aan het welzijn van studenten. Er mag dan nog zoveel alternatieve hulp worden geboden in de vorm van bijvoorbeeld coaches of een minder streng bindend studieadvies, maar wat echt helpt voor studenten is fysiek onderwijs.

Het nieuwe kabinet moet  met een beter plan  komen zorgen studenten eindelijk weer onderwijs op locatie kunnen volgen zonder onderbrekingen door een lockdown. Ik begrijp dat er belangrijkere dingen spelen in een gezondheidscrisis en er vast moeilijke overwegingen moeten worden gemaakt. Toch is er volgens mij geen andere conclusie mogelijk dan het hoger onderwijs fysiek door te laten gaan. Mijn oproep aan het kabinet is dan ook om alstublieft de studenten niet langer links te laten liggen en er voor te zorgen dat ook wij een betere studententijd tegemoet kunnen gaan met niet al te veel onderbrekingen.

Tags: coronavirus