1,6 miljoen mensen hebben nu een studieschuld

Afbeelding: HOP. Bron: CBS

Dit jaar hebben ruim 100.000 mensen meer een studieschuld dan het jaar ervoor, meldt het CBS. Dat komt vermoedelijk doordat in ‘coronajaar’ 2020 meer jongeren gingen studeren. Het slagingspercentage in het voortgezet onderwijs was hoog en minder jongeren namen een tussenjaar.

Schuld blijft even hoog
De gemiddelde studieschuld is sinds de invoering van het leenstelsel in 2015 opgelopen van 12.400 euro tot 15.200 euro begin 2020. Dat het bedrag sindsdien niet verder is gestegen, komt misschien door de steunmaatregelen van de overheid, zoals een halvering van het collegegeld.

Totale schuld neemt toe
De totale schuld van studenten en oud-studenten neemt wel toe. Begin 2021 was het 24,4 miljard euro, 7 procent meer dan het jaar ervoor. De studieschuld is verdubbeld sinds de invoering van het leenstelsel.

Leeftijd
Jongeren hebben de laagste schulden, want zij hebben nog niet zo lang kunnen lenen. Tot 20 jaar hadden ze een schuld van gemiddeld 26.000 euro, 30 procent minder dan het jaar ervoor. Bij jongeren van 20 tot 25 jaar bedraagt de schuld 12.800 euro, ongeveer hetzelfde als vorig jaar.

Bij oudere Nederlanders ging de studieschuld dit jaar wel omhoog. Mensen tussen de 25 en 30 jaar hadden gemiddeld 19.100 euro openstaan.