Utrecht scoort bij NWO

Wetenschappers van de Universiteit Utrecht halen relatief veel geld binnen uit geldstromen die onderzoeksorganisatie NWO onder universiteit verdeelt op basis van kwaliteit.

Veni, Vidi, Vici. Dat zijn programma's van onderzoeksorganisatie NWO waarin aanstormende, ervaren en professorabele wetenschappers kunnen meedingen naar geld. De verdeling gebeurt op basis van kwaliteit. En het is opvallend dat het aantal Utrechtse namen in deze lijstjes van toekenningen hoog is.

Een van de redenen daarvoor staat in het vorige week verschenen Strategisch Plan. De Universiteit Utrecht helpt talentvolle onderzoekers bij het opstellen van een aanvraag en bereidt de wetenschappers voor hoe ze hun plan het best kunnen verdedigen tegenover een commissie. En dat heeft blijkbaar succes.