58 procent UU-studenten haalt diploma binnen 4 jaar

Utrecht kent een hoog studierendement vergeleken met andere universiteiten in Nederland. Van alle studenten die aan een bacheloropleiding beginnen, heeft 58 procent binnen 4 jaar de diploma binnen.

Alleen Maastricht heeft in Nederland een hoger rendement. De percentages betreffen het cohort studenten dat in 2007 aan een studie begon. Bron: nota Rendementen en doorstroom van de UU (pdf).

In de prestatieafspraken die universiteiten met staatssecretaris Zijlstra hebben gemaakt, beloven de instellingen de rendementen te verhogen. Daarbij nemen ze overigens niet de percentages uit deze tabel als uitgangspunt. Ze kijken liever naar de rendementen van studenten die zich inschrijven voor het tweede jaar. De gedachte is dat het eerste jaar juist bedoeld is om studenten die niet op de juiste plek zitten naar een andere opleiding te verwijzen.