Bijna helft buitenlandse studenten is Duits

Duitsland is met afstand de grootste leverancier van buitenlandse studenten aan Nederland. China staat op plek twee. Griekenland stijgt met stip.

Ruim 26.000 Duitsers volgden in het collegejaar 2011-2012 een studie in Nederland, 45 procent van het totaal aantal buitenlandse studenten. Dat blijkt uit cijfers van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het hoger onderwijs.

De grootste groei komt uit Griekenland en de Baltische staten. Griekenland leverde vorig jaar 1550 studenten, een toename van 24 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook Estland (+23 procent), Litouwen (+22 procent) en Letland (+20 procent) hebben Nederland op de kaart gevonden.

Instellingen in de grensstreek (Maastricht University, Fontys en Saxion) zijn het populairst bij exchange students. Naar Utrecht komen relatief weinig buitenlandse studenten.

Bron: Nuffic, Mobiliteit in beeld 2012 (pdf)