UCU haalt perfecte score in Keuzegids 2013

100 punten. Beter kan niet. University College Utrecht mag zich op basis van de Keuzegids 2013 met recht een topopleiding noemen.

In totaal 13 Utrechtse bacheloropleidingen zijn volgens de vorige week verschenen Keuzegids een 'topopleiding'. Zij zijn het beste in hun soort. Acht Utrechtse opleidingen kregen een kwaliteitsstempel. Om dat kwaliteitsstempel te behalen moet een opleiding een totaalscore van 76 of hoger hebben op een schaal van 1 tot 100.

Over UCU schrijft de Keuzegids: “De deskundigen zijn vol lof, studenten delen alleen maar complimenten uit." Bovendien is er heel weinig uitval van studenten. Vandaar dat het UCU het maximaal aantal punten krijgt.

In onze grafiek staan de vier opleidingen met de hoogste Keuzegids-score, en de drie opleidingen met het laagste puntenaantal. Talenopleidingen scoren over het algemeen op alle universiteiten slechter dan andere opleidingen, dat vertekent het beeld enigszins. De opleiding Spaans in Utrecht is zelfs de beste van het land, ondanks de score van 48 punten.

De jaarlijkse verschijnende Keuzegids Universiteiten is bedoeld om scholieren te helpen bij hun studiekeuze. De redactie biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van opleidingen op grond van studentoordelen, onderwijsstatistieken en oordelen in visitatierapporten van onderwijskeurmeester NVAO.

Naschrift redactie: volgens de methodiek van de Keuzegids is niet 100, maar 114 de maximaal haalbare score. Lees de comments onder dit artikel voor een uitgebreidere uitleg.