Aantal wo-studenten stijgt, aantal medewerkers niet

Het aantal universitaire studenten is de afgelopen 11 jaar met bijna 50 procent toegenomen. Betekent dat ook dat er meer personeel is aangenomen? Nee.

Het aantal universitaire studenten in Nederland is gestegen van ruim 160.000 in het studiejaar 2000/2011 naar ruim 245.000 in 2011/2012. Het aantal banen (wetenschappelijk en ondersteunend samen) aan universiteiten steeg ondertussen niet mee, blijkt uit cijfers in een rapport (pdf, pagina 100) van het CBS.

De universiteitsraad organiseert op 14 januari een debat over de toenemende werkdruk aan de universiteit. Om 16.00 uur in het Universiteitsmuseum in het Open Depot (Lange Nieuwstraat 106, 3512 PN Utrecht) wordt gedebatteerd met onder andere rector Bert van der Zwaan en Paul Boselie, hoogleraar Strategisch HRM.

Update: Rene Bekkers (Vrije Universiteit, @renebekkers) is dieper in de materie gedoken, en heeft een spreadsheet gemaakt waaruit blijkt dat universiteiten meer zijn gaan investeren in onderzoek, en minder in onderwijs.