Prijs per vierkante UU-meter stijgt flink

Huisvesting is een steeds grotere kostenpost voor de UU. De prijs per vierkante meter stijgt van 247 euro in 2012 naar 331 euro in 2017.

Dat staat in ramingen van de afdeling Vastgoed en Campus van de Universiteit Utrecht. De exploitatielasten (inclusief energiekosten) zullen stijgen van 85 miljoen euro in 2012 naar 101 miljoen euro in 2017.

De kosten stijgen, maar het aantal vierkante meters daalt. Van 340.000 m2 (gangen e.d. niet meegerekend) in 2012 naar 305.000 m2 in 2017.

De vierkante meterprijs van nieuwe gebouwen is hoger dan die van oude gebouwen die komende jaren worden gesloopt. Ook de stijging van de energielasten (ondanks energiebesparende maatregelen) is reden dat de prijs per vierkante meter stijgt, aldus de afdeling Vastgoed en Campus.

Vorige week publiceerde DUB twee artikelen over de huisvesting van de universiteit. Eerst een analyse: hoe kan het toch dat de universitaire medewerkers steeds krapper gehuisvest worden, terwijl de totale kosten stijgen? Ook vroeg DUB een aantal medewerkers wat ze vinden van het feit dat er beknibbeld wordt op de ruimte.