Startsalaris academicus is tijdens de crisis licht gedaald

Pas afgestudeerden in de medische sector verdienen het meest. Studenten uit de taal en cultuur krijgen het minst per maand. De afgelopen vier jaar zijn de lonen licht gedaald.

Als je net bent afgestudeerd moet je een plek op de arbeidsmarkt zien te vinden. Is het makkelijk om een baan te vinden? En hoeveel ga je dan verdienen? Het zijn vragen die aan de orde komen in het recent verschenen rapport van het Maastrichtse onderzoeksinstituut ROA over de arbeidsmarkt van jongeren.

Conclusie van het bureau is dat de economische malaise van de afgelopen jaren heeft gezorgd voor een stijgende werkloosheid onder startende academici - de lonen voor deze groep zijn echter nauwelijks gedaald.

Toch is de beloning volgens het ROA wel een belangrijke indicator om te zien hoe gewild een net afgestudeerde is op de arbeidsmarkt. De waarde van een diploma is voor een belangrijk deel afhankelijk van vraag en aanbod. Als er veel aanbod is, zou je verwachten dat het salaris ook lager wordt. Bij studenten afkomstig van het mbo en het hbo is die daling groter dan bij studenten uit het wetenschappelijk onderwijs.

Je ziet wel dat de betaling afhangt van de afstudeerrichting. Studenten met een medische achtergrond verdienen in het begin van hun carrière het meest, gevolgd door de studenten met een onderwijs-, technische-, economische- of juridische achtergrond.

Met name het goede inkomen in het  onderwijs is verrassend. Oorzaak: een eerstegraads leraar heeft een hoog startsalaris dat tijdens de carrière niet veel meer zal stijgen. In andere afstudeerrichtingen bestaat er meer variatie in beroepen. Mensen zullen gedurende hun carrière eerder overstappen naar een andere, beter betaalde functie.

De afgestudeerden binnen de sociale wetenschappen en op het gebied van taal en cultuur ontvangen het minste salaris. Bij deze groep is het inkomen vanaf 2010 gemiddeld het sterkst gedaald. Dit heeft dus te maken met het grote aanbod. Binnen deze groepen is de werkloosheid ook het grootst.