Steeds meer mobiele lezers DUB

Het aantal lezers dat DUB bekijkt op de mobiele telefoon is de afgelopen jaren sterk gestegen. DUB werkt daarom aan een nieuwe website die de mobiele gebruiker centraal stelt.

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken als informatiebron. Volgens de nationale Media Standaard Survey uitgevoerd door TNS NIPO gebruikte 57 procent van de Nederlanders in 2014 zijn smartphone om op het internet te gaan. Dat was in 2011 nog maar 27 procent. Bij hoog opgeleide jongeren ligt dat percentage met ruim 80 procent nog hoger.

Niet alleen het even opzoeken van een vraag, ook media worden steeds meer gelezen via de smartphone. Uit het bovengenoemde onderzoek geeft ruim 20 procent van alle Nederlanders boven de 13 jaar aan hun dagbladen (ook) via de smartphone te lezen.

Deze landelijke trend om nieuws digitaal te consumeren, is ook zichtbaar bij DUB. In 2012 lag het gebruik van smartphone rond de 11 procent, in 2015 was dat 32 procent. Dit betekent in een paar jaar tijd een stijging van ruim 20 procent. Het is nog wel zo dat DUB nog het meest bekeken via de desktop bekeken wordt, maar hun aantal lijkt geleidelijk af te nemen. De tabletgebruikers zitten de laatste jaren consequent rond de acht procent.

De stijging van de mobiele gebruikers is ingezet toen DUB in 2013 startte met een speciale digitale versie van DUB. De door studenten van Site2Mobile ontwikkelde variant maakte het lezen van DUB voor mobiele bezoekers makkelijker.

Nu is het tijd om een volgende stap te zetten. DUB start in januari met een nieuwe vormgeving. De vormgeving zal worden ontwikkeld door het webteam van FSW. Bij het nieuwe ontwerp zal de mobiele gebruiker centraal staan. Vanuit de mobiele versie wordt een uitgebreidere variant voor tablet en desktop ontwikkeld worden.

Tags: smartphone

Advertentie