Vrouwen halen vaker én sneller hun diploma

Vrouwen nemen niet alleen vaker dan mannen deel aan het hoger onderwijs, zij sluiten hun studie ook vaker succesvol én sneller af dan mannen.

Van degenen die in 2007 na het vwo met een voltijdse opleiding op de universiteit zijn begonnen, heeft 69 procent van de vrouwen en 52 procent van de mannen een diploma op zak. De meeste diploma’s zijn van een wo-masteropleiding. Zo’n 7 à 8 procent heeft een hbo-bachelor gehaald en 7 procent van zowel de mannen als vrouwen heeft de universiteit verlaten met een wo-bachelordiploma. Na zeven jaar is nog 34 procent van de mannen aan het studeren, bij de vrouwen ligt dat percentage op 21 procent.

Dit blijkt uit de emancipatiemonitor 2016 van het Sociaal Cultureel Planbureau die in december is gepubliceerd.

De monitor probeert ook te verklaren waarom vrouwen het beter doen dan mannen. De eerste verklaring is het verschil in de neuropsychologische rijping van de hersenen. Vrouwen hebben in de adolescentie een voorsprong in de neuropsychologische ontwikkeling van een aantal non-cognitieve functies. Je moet dan denken aan planning, prioritering en motivatie. Dit zijn belangrijke voorspellers van studiesucces, zo blijkt volgens de emancipatiemonitor uit het rapport De jongens tegen de meisjes uit 2015. Vrouwen van 17 lopen zo’n één à twee jaar voor op hun leeftijdgenoten. Mannen halen die achterstand in. Op hun 25ste is er op dit vlak geen verschil meer.

Een andere verklaring is de leeromgeving in het hoger onderwijs. De universiteiten werken steeds meer met een studentgerichte aanpak. Bij deze aanpak ligt veel nadruk op vaardigheden waarin vrouwen een voorsprong hebben. Dat is gunstig voor het studiesucces van de vrouwelijke studenten.