Fors meer vluchtelingen naar hoger onderwijs

Bij het UAF kunnen vluchtelingen terecht voor hulp bij het kiezen van een studie, het vinden van een baan en financiële ondersteuning. Van de 2.100 die zich hadden aangemeld in 2016, kreeg iets minder dan de helft steun. Twee derde van de aanmelders kwam uit Syrië. Andere herkomstlanden zijn Iran, Irak, Eritrea en Afghanistan.

Niet iedereen die begeleiding krijgt kan direct plaatsnemen in de collegebanken. Van de ruim 2.400 studenten die het UAF vorig jaar in totaal begeleidde, werden de meeste van hen (1.113) alleen nog klaargestoomd voor het volgen een studie. Ze krijgen les Nederlands en andere voorbereidende vakken.

Van de studenten volgde 30 procent een studie op universitair niveau, 46 procent op hbo-niveau en 24 procent op mbo-niveau. Vooral de studierichtingen informatica, techniek & exact, zorg en welzijn en economie waren in trek. Daarnaast begeleidde het UAF nog 437 afgestudeerden op weg naar de arbeidsmarkt.

Naar schatting doet een derde van alle hoger opgeleide vluchtelingen in Nederland een beroep op het UAF. De stichting wil in 2017 en 2018 telkens 1.500 nieuwe studenten aannemen.

Meer studentmentoren
Bij de begeleiding van de vluchtelingstudenten worden ook Nederlandse studenten betrokken. Zij zijn opgenomen in studentmentorenprogramma Refugees@campus.

Om ervoor te zorgen dat vluchtelingen zich sneller thuis voelen op onderwijsinstellingen en in de samenleving, wil het UAF in drie jaar tijd vijfhonderd koppels van Nederlandse studenten en vluchtelingstudenten laten vormen. Na één jaar staat de teller op 200.

De meeste koppels studeren aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Haagsche Hogeschool, Fontys Hogescholen, Hanze Hogeschool en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.  DUB schreef pas geleden een portret van de vluchtelingstudente Zahraa en  haar Nederlandse buddy Vera.