Het Erasmus programma, dat internationale uitwisseling van studenten stimuleert, is ondanks de bezuinigingen die de meeste EU-landen hebben moeten doorvoeren nog steeds razend populair. Hogescholen en universiteiten uit maar liefst 31 verschillende landen staan ingeschreven aan dit Europese programma. Miljoenen studenten hebben er reeds aan deel genomen.

De Europese landen waar de economische crisis het hardst aangekomen is zijn al jaren aan het bezuinigen op deze post. Wellicht dus een goede reden om juist naar één van die landen te gaan om je Erasmus te doen. We denken dan aan een land als Spanje. En binnen Spanje is Barcelona natuurlijk één van de aantrekkelijkste steden.

De voordelen voor een Nederlander om in Barcelona je Erasmus door te brengen zijn talrijk. Naast de alom bekende redenen, zoals het gunstige klimaat, het bruisende nachtleven, de mooie stranden, de goedkope vliegverbindingen met Nederland, de overheerlijke gastronomie en de goede reputatie van de Universiteiten en hogescholen uit de Catalaanse hoofdstad, zijn er nog enkele andere belangrijke punten die je tot Barcelona kunnen leiden.

In de eerste plaats natuurlijk de taal. Spaans is na het Engels de tweede wereldtaal, dus als je de kans krijgt om bijna een jaar met een Erasmusbeurs in Barcelona te vertoeven, heb je een uitgelezen kans om je vertrouwd te maken met de Spaanse taal. Het is altijd veel gemakkelijker ter plekke de taal te leren dan vanuit Nederland met de een of andere cursus. Meer dan 500 miljoen mensen zijn je al voorgegaan!

Ten tweede kan Barcelona in het bijzonder, en Catalonië in het algemeen, wellicht een toekomst voor je kunnen betekenen.   Qua oppervlakte is Catalonië ongeveer gelijk aan Nederland. In totaal wonen er ongeveer 7,5 miljoen mensen, dus is deze Spaanse regio veel minder bevolkt dan Nederland. Als we de volledige Spaanse economie onder de loep nemen dan zien we hoe belangrijk Catalonië binnen dit plaatje is.  30% van de totale Spaanse export naar ons land is in handen van Catalonië en 38% van de Nederlandse export naar Spanje belandt in deze autonome regio van Spanje. De koopmansgeest van beide volkeren komt dan ook sterk overeen. Catalanen zijn erg serieus en betalen hun rekeningen veel sneller dan in de rest van het land. Ze zijn trots op hun Europese handelsmentaliteit en voelen zich dan ook dichter bij Europa dan bij Madrid.

Nederland heeft altijd een goede band met Catalonië gehad. Volgens een onderzoek van Business school Esade, stond  Nederland in 2012 op de eerste plaats van een lijst met de landen die in Barcelona en Catalonië geïnvesteerd hebben. Opvallend is te zien dat Spanje’s buurland Frankrijk 60% minder investeert in deze regio dan Nederland. De stad zelf meldde in 2013 dat Barcelona wereldwijd nog steeds tot de 15 populairste steden behoort als het gaat om investeringen. En dit alles ondanks de crisis die er ook in Catalonië wel degelijk is.

De vanouds belangrijke sectoren zoals textiel, automobiel, bouw, toerisme, voedingsmiddelen, chemische industrie, metaalindustrie en bankwezen worden nu aangevuld met duurzame energie, biotechnologie, creatieve industrie en afvalverwerking.

Neem de kans dus waar om je Erasmus aan één van de vele onderwijsinstellingen van Barcelona door te brengen. Als je er nog niet van overtuigd ben, kan je eerst een weekje in de Catalaanse hoofdstad doorbrengen. Het aanbod aan vluchten en overnachtingen is talrijk dus neem deze unieke kans waar zolang Erasmus nog bestaat.