De werknemers van Facebook werken met de winterjassen in handbereik. Volgens Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg houdt de oprichter Mark Zuckerberg de temperatuur van de kantoorruimtes zeer laag (ongeveer 15 graden Celsius).

Volgens Lucy Kellaway, columniste bij de Financial Times (zie hier het video van het interview bij de BBC) is het een manier om de productiviteit te verhogen: ‘de mensen zitten dan zo ongemakkelijk, dat ze niet anders kunnen dan doorwerken’. Vooral zouden de lage temperaturen vermijden, dat werknemers met Facebook, Twitter en andere sociale netwerken zich bezig houden. Ook de vergaderingen zouden op die manier sneller en efficiënter verlopen.

Maar het is nog niet bewezen dat werknemers beter presteren als ze bevriezen. Volgens een onderzoek van de Cornell universiteit zou de ideale werktemperatuur zelfs bij 25ºC liggen, dus 10 graden hoger als bij Facebook. Bedrijven zouden bij 25ºC twee dollar per uur per werknemer besparen en daarbij komt nog dat er minder fouten zouden gemaakt worden fouten gemaakt worden (door de temperatuur van 20 naar 25 graden te verhogen maakten werknemers 44% minder typefouten en tikten ze 150% meer). Maar het onderzoek is van het jaar 2004... dat wil zeggen, in de tijd dat Facebook zelfs nog niet bekend was in Europa. Twee jaar later heeft een Fins onderzoek (Universiteit van Helsinki) de ideale werktemperatuur bij 22ºC vastgelegd. Boven 24ºC en onder 21ºC zou de productiviteit duidelijk verminderen.

Maar de temperatuur heeft niet op iedereen hetzelfde effect. Lucy Kellaway schrijft in haar FT-column, dat de lagere temperatuur bij Facebook een groot nadeel voor vrouwen is, omdat ze het kouder hebben als de mannen. Volgens Kellaway zou het kunnen, dat het bij Facebook koud is met als doel vrouwen in hun carrière te belemmeren. Een dergelijke strategie klinkt natuurlijk zeer onwaarschijnlijk, maar feit is dat vrouwen meer lijden aan de kou als mannen. Bij dezelfde temperatuur zijn vrouwenhanden ongeveer 2,5 graden kouder dan mannenhanden. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Lisje Schellen aan de Universiteit Eindhoven. Vrouwen en ouderen (67 - 73 jaar) hadden het volgens de temperatuursensoren op hun huid het koudst. Uit vragenlijsten bleek dat ze ook last hadden van de kou.

Verschillende factoren

In hetzelfde interview van de BBC was ook Cecilia Donne, manager bij Regus (wereldwijd verhuur van kantoor- en bedrijfsruimtes), aan het woord: ‘als ik de temperatuur van onze 1.500 werkplekken naar 15 graden zou verlagen, dan lopen één miljoen mensen weg’. Volgens Donne is de temperatuur op kantoor ook gebonden aan culturele factoren. In warme Aziatische landen worden b.v. de verwarmingen aangepast (tot ongeveer 25ºC) opdat het grote verschil met de buitentemperatuur niet te groot zou zijn.

Maar wat is nu de ideale temperatuur op kantoor? Om deze vraag te beantwoorden moet niet alleen rekening gehouden worden met productiviteit en comfort (persoonlijke en culturele voorkeuren), maar ook met de wetgeving. In de meeste landen zou de Facebook-tactiek gewoonweg verboden zijn. In België is de minimale luchttemperatuur voor gesloten ruimtes waar doorlopend mensen aan het werk zijn, 18ºC. Dit geldt voor zeer licht werk, bij lichter werk daalt de aanvaardbare temperatuur tot 16ºC en voor halfzwaar werk is de grens 14ºC.

Het is niet gemakkelijk om de ideale werktemperatuur vast te leggen. Ideaal zou natuurlijk zijn dat elk kantoor een eigen individuele verwarmingsmogelijkheid zou hebben (aan het bureau b.v.). Maar dat is niet altijd realistisch. De beste oplossing is een gemiddelde waarde te zoeken tussen de wettelijke werktemperatuur (18ºC - 29ºC), de “productiviteitstemperatuur” (21-24/5ºC), de buitentemperatuur (en jaartijd, opdat het contrast niet te groot is) en het welzijn van de arbeiders. De gemakkelijkste oplossing om tussen 21 en 25ºC de beste temperatuur te vinden is natuurlijk een afstemming tussen de werknemers. En als er overwegend vrouwen op kantoor zijn, dan kan de ketel nog bijgestookt worden. Kortom: de oplossing is te vinden bij het gebruiken van gezond verstand.