Al meer dan 2,5 miljoen Europese studenten (ongeveer de bevolking van de Metropoolregio Amsterdam) hebben dankzij het Erasmus programma de mogelijkheid gehad om in het buitenland te studeren of stage te doen bij een bedrijf. Vorig jaar waren er al meer dan 231 000 studenten.

Het bekendste EU-programma dat al 26 jaar bestaat wordt nu ook door de crisis bedreigd. In december 2012 hebben de lidstaten en het Europees Parlement op de valreep een akkoord bereikt dat de dreigende financieringscrisis afgewend heeft. Dankzij dit akkoord werd het tekort van 180 miljoen euro (waarvan 90 miljoen euro voor Erasmus) in de begroting voor 2012 van het programma ‘Een leven lang leren’ aangezuiverd. De Raad en het Europees Parlement hebben ook een akkoord bereikt over de EU-begroting voor 2013, waarbij ongeveer 500 miljoen euro voor Erasmus voorzien is. En wat gebeurt daarna? Dat is de vraag.

In Spanje bijvoorbeeld heeft de regering de Seneca studiebeurzen (dit zijn studentenuitwisselingen binnen het land) al helemaal geschrapt.

Bovendien daalt de koopkracht in Europa en natuurlijk ook die van de studenten. Maar met een kleiner budget kan het ook. Hier enkele tips voor een low-cost Erasmus in crisistijden:

1. Probeer een goedkope” bestemming te kiezen: het leven is bijvoorbeeld duurder in een grote stad zoals Londen (het pond is ook nog een sterkere munt als de euro) als in een kleinere Spaanse stad.

2. Vaak gebeurt het dat de Erasmusstudent te weinig de lokale taal spreekt en vooral met eigen landgenoten omgaat of met de andere uitwisselingsstudenten Engels spreekt. Privé-taallessen zijn in de regel niet goedkoop, daarom is een tandem een interessante en gunstige optie: je spreekt af met iemand die jouw taal wil leren. Het basisprincipe is: “Ik leer jou mijn taal en jij leert mij jouw taal”. Het is gratis en het is een echte win-winsituatie. Tandem-partners kan je op het internet vinden, op prikborden in taalscholen en aan de universiteit.

3. Erasmusstudenten moeten in de regel in het land van bestemming een nieuwe bankrekening bij een lokale bank openen om een kamer te kunnen huren en zelfs om een telefoonlijn te kunnen aanvragen. Hierover moet je zorgvuldig nadenken. Welke rekening past best bij jouw behoeftes? In bepaalde banken zijn er speciale aanbiedingen voor studenten. En denk erom: een Erasmus duurt in de regel een jaar, soms maar enkele maanden. Dan moet je de rekening gemakkelijk kunnen afsluiten. Zorg ervoor dat daar geen bijkomende kosten aangebonden zijn!

4. Als je maar over een klein budget beschikt en je moet het over negen maanden verdelen, dan kan je best een huishoudboekje bijhouden. Door boodschappenlijstjes te maken en zo weinig mogelijk naar de supermarkt gaan kan je ook best veel geld besparen. Het aanbod in de supermarkt is zo overdonderend en daardoor kopen we vaak meer dan wat wij echt nodig hebben.

5. Gebruikt de fiets of het publiek transport. Fietsen is in andere landen niet zo evident (en veilig) als in Nederland of België, maar in bepaalde steden bestaan er fietsverhuursystemen zoals de Vélib in Parijs of de Bicing van Barcelona. In steden zonder fietspaden en waar het verkeer niet fietsvriendelijk is, maak je best gebruik van het publiek transport (soms met extra korting voor Erasmusstudenten). Om verder het land in te trekken en grotere afstanden te leggen huur je best met een paar vrienden een auto huren. Car-pooling is natuurlijk ook een goedkope optie.

6. Kook zelf: Elke dag broodjes of in de cafetaria eten is niet alleen ongezond, maar ook veel duurder dan thuis zelf koken. De studententijd is een fantastisch moment om in de keuken te experimenteren. Als je met meerdere studenten woont, dan kan samen koken ook gezellig zijn!

Wat er ook in de toekomst met de beurzen gebeurt: studentenuitwisseling bestaat in Europa als sinds de Middeleeuwen en het is een fantastische ervaring om talen, aanpassingsvermogen en intercultureel bewustzijn te stimuleren. Het zijn voor jongeren essentiële vaardigheden die hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en hun persoonlijke ontwikkeling een echte boost kunnen geven. En dit zal altijd gebeuren, met eerlijke beurzen of anders low-cost.