Wat ons niet verteld wordt over Franse pensioenen

De berichtgeving over de Franse protesten en de oorzaken daarvan is erg eenzijdig: Fransen willen simpelweg niet tot hun 62e doorwerken meldt de mainstream Nederlandse media. Op Globalinfo werd een vertaling geplaatst van een bericht van de Franse vakbond Confederation Nationale de Travail (CNT) die net iets meer context geeft: de noodzaak tot pensioensverlagingen komt niet door een tekort aan geld, maar een decennialange ongelijke verdeling van de toegenomen productiviteit. Frankrijk is een rijk land, en van een “ongelukkige noodzaak” om de pensioenen te verlagen is geen sprake: “alleen de hebzucht van de rijken en hun leugens.” De aangekondigde pensioenshervorming lijkt de druppel. Bovendien wordt voor velen de pensioenleeftijd (net als in Nederland) verhoogd van 65 tot 67. Studenten hebben zich aangesloten bij de stakingen, zoals deze studenten (zie foto) die stemmen tijdens een algemene vergadering voor voortduring van de sluiting van Naterre's universiteit, nabij Parijs, uit protest tegen de pensioenshervorming (22 okt 2010. Boston Globe: (AP Photo/Michel Euler)).

Lees er meer over op Globalinfo (“Wat ons niet verteld wordt over de Franse pensioenen”), zie een vertaalde oproep van CNT tot meer actie (“Het is nu niet de tijd om je terug te trekken”), en een lange fotoserie van de Franse protesten in The Boston Globe (“France on Strike”).

Acties in Nederland en de rest van de wereld

In Nederland begint het protest pas: afgelopen zaterdag, 23 oktober, werd onder de naam Rekening Retour in Den Haag gedemonstreerd (Zie ons verslag.); een begin van anti-kabinets protesten tegen bezuinigingen en "tegen crisisbeleid, tegen zondebokpolitiek en voor solidariteit".

Ondertussen is ook de Global Wave of Action for Education nog steeds gaande, een Wave waar ook Kritische Studenten Utrecht achter staat. De acties die over de hele wereld plaatsvinden zijn online te volgen via een website en een twitter. Meest recent nieuws: ook de Griekse studenten staan boos op straat (video), nu ook hun onderwijsstelsel slachtoffer dreigt te worden van radicale Europese hervormings- en bezuinigingsplannen (onder begeleiding van onze eigen Nederlandse EU-technocraat Jo Ritzen).Ook in de Verenigde Staten, West-, Zuid- en Oost-Europa, Indonesië, India en Afrika worden acties gehouden in het kader van de Wave. Allemaal via moderne communicatiemiddelen te volgen; googlemaps, twitters en facebooks. Maar vergeet niet af en toe ook de straat op te gaan.

Een bericht van Kritische Studenten Utrecht