Ons Kritisch Alternatief, een nieuwe studentenpartij binnen de Universiteit van Amsterdam, onderzoekt hoe de UvA werkt via verhalen van de werkvloer.

"Zo gaan collega’s zoveel mogelijk vakken geven, zonder dat ze daarvan genoeg kennis hebben”.

"De indruk wordt gewekt dat er hogere krachten aan het werk zijn, waarop niemand greep heeft".

"Eigen verdieping en (kritische) inbreng worden op deze manier niet of nauwelijks beloond".

Ons Kritisch Alternatief (ONS) is een groep studenten die zich, als reactie op de verandering van de UvA in een diplomafabriek en de stilte daarover van de medezeggenschapsraden, organiseerden in de studentenpartij ONS. Ze beseffen dat medezeggenschap haar grenzen heeft, maar exploiteren ook hun positie om inzicht te krijgen in de werking van de UvA en die te delen met de buitenwereld. Een van de manieren waarop ze dat doen is door verhalen te verzamelen; "Verhalen van mensen die zich zorgen maken over het behoud van hun baan, nu de UvA meer aandacht heeft voor nieuwbouw. Docenten die last hebben van de regeldruk en de scoringsdrang van de UvA. Verhalen van studenten wiens master afgeschaft dreigt te worden." Een paar verhalen staan alvast online op kritischalternatief.nl.

In de medezeggenschapsverkiezingen van 2011 won ONS zetels op alle niveaus waar ze meededen. In de Centrale Studentenraad hebben ze één van de zeven direct te verkiezen zetels weten te krijgen.

In de cursus Hoe werkt de Universiteit? gaf voorzitter Sam de Nijs een gastlezing (hier te beluisteren) over ONS en de interne universiteitspolitiek van de UvA.

Meer: